Ljusdal

VÄLKOMMEN!

CENTERPARTIET LJUSDAL

Lördagen den 15/6 genomförde Färila Los Centeravdelning en ytflykt på brandhygget efter skogsbranden 2018.

Vi samlades vid Abbortjärn i Laforsen en mycket vacker och välskött rastplats.

Där tog Kent Simsson hand om oss och guidade oss på en tur genom det sönderbrända området. Det var mycket intressant att se hur olika hårt det brunnit i området. Speciellt en plats där allt var utbränt och två stugor nedbrunnen, där står trots detta en mindre stuga tillsynes oskadd i direkt anslutning till de övriga stugorna som blev lågornas rov.

Efter denna rundtur samlades vi åter vid Abbortjärnen där Sven Anders sin vana trogen bjöd oss på supergoda kôlbullar innan vi skildes åt.

Avdelningen skickar ett stort tack till Kent och Sven Anders för guidning och skaffning,.

Barbro och Sigurd Mattsson fikar upp sig innan avfärd

Kent lägger upp planen för rundturen och berättar lite om vad som väntar oss.

Här ser vi den lilla stugan som klarat elden.

Här kämpar vi oss upp till resans högsta punkt och det här var den grönaste sluttningen som vi såg, ganska mycket växtlighet har kommit igång här.

Här har vi nått den högsta platsen på rundturen och beskådar förödelsen.

Resans final Sven Anders kôlbullar.