Rickard Nordin om agendan inför riksdagsåret

I dag sker riksdagens öppnande. Göteborgscenterns egen riksdagsledamot Rickard Nordin, som har ansvar för klimat- och energifrågorna, berättar vad som kommer stå på agendan den närmaste tiden.

Riksdagens öppnande är startskottet på riksdagsåret som kommer präglas av att det bara är ett år kvar till valet. För alla riksdagsledamöter börjar nu den allmänna motionsperioden. Rickard Nordin brukar varje år fråga både medlemmar och allmänhet om de har några bra idéer som han borde lyfta i riksdagen

– Vissa av de idéer jag fått har faktiskt gått igenom. Jag är alltid öppen för idéer – så har du någon på lager, tveka inte att höra av dig, säger Rickard Nordin.

Alla partier börjar också skriva på sina budgetar och flera utspel från både Centerpartiet och regeringen har redan släppts. Exempelvis satsar Centerpartiet extra på utsatta barn och unga.

– Vi tillsammans i riksdagsgruppen kommer överens om vilka satsningar vi ska göra i budgeten. Vi fokuserar främst på våra prioriterade områden som är miljö/klimat, jobb och hela landet, men kommer i år även fokusera på sjukvården och där kommer satsningen på barn och unga in, berättar Rickard Nordin.

Rickard Nordin

Rickard Nordin (C), riksdagsledamot från Göteborg samt klimat- och energipolitisk talesperson.

När budgeten och motionerna är klara återgår varje ledamot till arbetet i sina utskott. För Rickard handlar det främst om Näringsutskottet där energifrågorna återfinns och Miljö- och Jordbruksutskottet som hanterar klimatfrågorna.

– Det största arbetet för mig i höst kommer handla om vattenkraft. Vi kommer förhandla förutsättningarna för all vattenkraft, men även andra verksamheter som har med vatten att göra, exempelvis reningsverk, med regeringen under hösten. Vissa jurister har kallat det ”den krångligaste lagstiftningen de sett”, så det kommer krävas mycket för att få allt på plats och att utfallet blir så bra som möjligt. Det krävs många års erfarenhet och stor kunskap för att lyckas i förhandlingar som denna och jag känner mig trygg i att vi ska klara av det, avslutar Rickard Nordin.

Har du frågor eller förslag på motioner?

Kontakta gärna Rickard om du har frågor om riksdagsarbetet eller har förslag på motioner.

Epost: rickard.nordin@riksdagen.se

Facebook: facebook.com/rickard.nordin