Äntligen visitationszoner, eller?

När visitationszoner snart är ett faktum i Sverige känner jag hopp igen om att vi kommer att kunna vända den negativa utvecklingen som fått fortgå mitt framför näsan på oss. Jag ser fram emot hårdare tag, fler vända stenar och det slutgiltiga knäckandet av gängen. Att vi låtit denna utveckling fortlöpa utan krafttag tidigare, är för mig obegripligt.

Jag ser fram emot att få se hur man placerar dessa visitationszoner. För det som verkligen hade gjort Göteborg tryggare och säkrare vore att rikta in sig på Avenyn fredag och lördag kväll eller Drottningtorget utanför flera av våra stora fina hotell vid samma tidpunkt. Glöm för allt i världen inte Tredje Långgatan och Linnégatan! Motsvarande platser i huvudstaden skulle kunna vara Stureplan, Kungsträdgården och barerna på Söder. Vi som varit på vackra västkusten de senaste somrarna vet av egen erfarenhet att utmärkta visitationszoner vore Smögenbryggan, Grebbestads hamn och Lysekils surrande uteliv under hela semesterperioden. Sedan kan man flytta fokus till platser som Åre, Sälen och Vemdalen på vinterhalvåret.

För den som följt debatten i media är det uppenbart att vår regering såväl som oppositionen behöver en lektion i affärsekonomi och här kommer kortversionen. Finns det inga köpare så finns det inga säljare. Att vara köpare av narkotika är lika olagligt som att sälja, så var finns de hårdare tagen mot köparna? Varför undviker vi en bredare diskussion om narkotikahandeln? Vi behöver ställa oss frågan varför inte regeringen är beredd att satsa på att stoppa alla aspekter av den olagliga droghandeln. Vi borde för längesedan breddat bilden av narkotikabekämpning och sett till att köpare av kokain, partydroger och illegala tabletter inte gått under radarn. Den som verkligen vill stoppa gängen måste se till att deras pengar inte kommer in.

Som centerpartist och representant för det kanske i nuläget enda fritänkande liberala partiet i Sverige är det min skyldighet att värna den enskilda individens integritet. Ovanstående uppradning påvisar snedvridningen av brottsbekämpningen. Det är dags att prata om elefanten i rummet. Riktade visitationszoner är snart ett faktum men är det den vägen vi vill gå? Förutom att det kommer att leda till ett stort hot mot allas integritet och samhällets värdegrund, är det också ett hot mot barns rättigheter enligt FN. Det kommer också tveklöst att driva på rasismen och segregationen. Vill vi i Sverige ärva andra länders strukturella rasism och i värsta fall dra på oss en Stop-and-Friskskandal?

Om vi nu mot bättre vetande ska ägna oss åt metoder som riskerar människors integritet och frihet måste det göras med intelligens och rättvisepatos. Det har pratats mycket om att strypa gängens ekonomi, ändå undantas köparna obehaget att lyftas fram i ljuset. Vet vi ens vilka samhällets stora och små konsumenter av droger är? Jag vill verkligen önska regeringen lycka till med att stoppa narkotikaförsäljningen. Finns det inga köpare så finns det inga säljare.

– John Harfouche