Cykelstaden

 

Cykelns andel av personresandet i Göteborg är 2017 cirka sju procent. Pendlingsresor med cykel ökar men skolbarncyklingen minskar. Om cykeln ska kunna bli ett reellt transportalternativ behöver det beredas plats för cyklar och cyklandet i Göteborgs stad.

Cykeln ska göras till ett attraktivt transportmedel genom att garantera hög framkomlighet och säkerhet i staden. Göteborg måste sikta på att vara Sveriges främsta cykelstad år 2025.

 

  • Värna och stärk den cykelkultur som växer i staden.
  • Cyklandet bör prioriteras i planeringen och cyklister måste bli en naturligare del av trafiken.
  • Cykelnätet måste byggas ut och det finns möjligheter att exempelvis skapa vackra leder längs älven. Samtidigt får det inte ske på bekostnad av bilister eller fotgängare.

 

 

 

 

sol-has-bg sol-light-text sol-green-tone

Centerpartiet vill ha

 

  • Cykelsekretariat – Det behövs ett sekretariat som samordnar och leder det strategiska cykelarbetet med bland annat cykelsäkerhet, skapandet av nya cykelparkeringar och kommunikation.
  • Utbyggnad av cykelvägar – Det ska gå att cykla på cykelbana genom hela staden. Cykelbanorna ska vara välskötta för ökad framkomlighet och säkerhet. På vältrafikerade stråk ska barnorna vara tillräckligt breda för transportkärror. Skyltning och trafikljus bör ses över för att få en smidig resa.
  • Markerade övergångar – Cykelbanorna i trafiktäta korsningar ska vara markerade med färg för att uppmärksamma andra trafikanter på cyklarna. Mötande cykeltrafik ska planeras på samma sida av vägen, det vill säga att man cyklar åt ena hållet på ena sidan bilvägen och åt andra hållet på andra sidan.
  • Separata gång- och cykelbanor – Gångtrafikanter och cyklister är två skilda trafikslag med skilda behov. Trafikpolitiken måste börja planera för cyklismen enskilt i stället för att tro att det hör samman med gångtrafiken. Det minskar frustrationen hos både gående och cyklister.
  • Sänkta hastigheter i staden - Sänk hastigheten till 30 km/h inne i staden vid aktiva gång- och cykelgator.
  • Cykeljour – Det behövs en särskild cykeljour som underhåller och undanröjer hinder och störningar från stadens cykelpendlingsnät. Medborgarna ska kunna ringa in och anmäla brister i cykelframkomligheten och bristerna ska åtgärdas skyndsamt. Vid byggnationer och vägarbeten ska cykeltrafiken, och inte bara biltrafiken, ledas om.
  • Översyn av cykelpendlingsnät – Prioriterade cykelvägar ska städas och snöröjas extra snabbt.
  • Låsbara cykelställ – Cykelställen ska placeras vid alla knutpunkter och vara attraktiva för cyklister genom att garantera hög säkerhet. Detta kan göras genom exempelvis låsbara ställ och kameraövervakning.
  • Cykel på spårvagnen – Nu när det är möjligt att ha med cykel på tågen, vill vi att det ska gå att frakta cykeln på spårvagnen i mån av plats. Den som fått punktering har i dag inget annat alternativ än att gå hem, även om det finns plats i spårvagnen.
  • Cykeluthyrning i hela staden – Utöka framgången med cykeluthyrning till att omfatta hela staden, utvidgning bör ske till fler stadsdelar.

 

Bli medlem i Centerpartiet

Om alla som röstar på Centerpartiet rekryterar en person till, får vi dubbelt så mycket att säga till om i svensk politik. Om vi hjälps åt behövs det inte mycket för att öka vårt inflytande med 100 procent.