Stabilitet i ekonomin på lång sikt

Centerpartiet har tillsammans med samarbetspartierna i Alliansen på Gotland sett till att vi har en stark ekonomi och kan öka budgeten för vård, omsorg och skola - samtidigt som vi har en buffert för oförutsägbara händelser. Eva Nypelius tycker det ser bra ut för Gotland, även om det finns vissa orosmoment.

Nytt år och nya möjligheter blandat med en del orosmoln. Vi har ett spännande valår framför oss och alla partier förbereder sig nu genom att nominera kandidater och vässa sina valprogram. Här på Gotland är jag stolt över den verksamhet vi i Centerpartiet utvecklat tillsammans med Alliansen Gotland under de här åren även om mycket präglats av pandemin.

Nytt år innebär bokslutstider och tillbakablickar. Vi har genom medvetet strategiskt arbete nu en ekonomi som har ordning och reda och även i år kommer vi göra ett positivt resultat. Jag är också både glad och stolt över att vi i årets budget klarade att utöka budgeten till vård, skola och omsorg samtidigt som vi har en buffert på sista raden. Det underlättar för verksamhetsutveckling och förbättringar.

Nytt år innebär även att vi i regionledningen, politiker och tjänstepersoner, gemensamt inleder med en omvärldsdag. Det är en viktig del i regionens planeringsprocess med budget och verksamhetsplan framåt. Hur påverkas Gotland av de stora utvecklingstrenderna som digitalisering, globalisering, hållbarhet, demografi och livsstil? Hur skapar vi en långsiktigt hållbar verksamhet och organisation som skapar mervärde för gotlänningarna? Det är viktiga framtidsfrågor att ta hänsyn till både på kort och på lång sikt för att nå målen i Vårt Gotland 2040!

Ett stort orosmoln är den snabba smittspridningen och att ännu pandemin håller sitt grepp om samhället med nya restriktioner. Smittspridningen är nu värre än vad den tidigare har varit och gör det än mer viktigt att vaccinera sig och att hålla avstånd. Genom att du vaccinerar dig så skyddar du dig själv och omgivningen samtidigt som det är ett mycket viktigt bidrag för att hjälpa och stödja vården som jobbat hårt under lång tid. Ett stort tack till alla frivilliga och alla i regionen som ser till att Gotland klarar vaccinationerna så bra. Det är en ren glädje att se hur bra allt flyter på både med bokade tider och drop in och resultatet ser vi i hög vaccinationsgrad på Gotland.

Vi är nu tillbaka i att de som kan skall jobba hemma. Samtidigt har vi hög sjukfrånvaro, oron är ju då givetvis hur vi långsiktigt klarar att bemanna alla samhällsviktiga verksamheter. De nya restriktionerna drabbar såklart även näringsliv och föreningsliv. Det gör att vi igen behöver diskutera vilka ytterligare beslut och åtgärder som kan behövas för att mildra effekterna. De nationella stöden till företagen är förlängda och vi har tidigare, under de snart 2 år vi levt med pandemin och covid-19, beslutat om sju regionala stödpaket. Vilka regelförenklingar och stöd kommer att behövas detta år?

Säkerhetsläget förändras och det händer mycket oroande i vår omvärld. Gotland är försvarspolitiskt en strategisk viktig plats mitt i Östersjön. Det känns därför tryggt med de förstärkningsinsatser som Försvarsmakten nu gör här. Att de är synliga och patrullerar runt om på ön visar allvaret men är också en trygghet för oss och landets frihet.

Ta hand om varandra och håll avstånd!

Eva Nypelius (C)