Kollektivtrafiken måste säkerställa att alla hållplatser har tydlig skyltning

Eva Ahlin (C), ledamot i regionfullmäktige.

Eva Ahlin (C), ledamot i regionfullmäktige.

Kollektivtrafiken på Gotland har på sistone genomgått en digitalisering. Tryckta tidtabeller har tagits bort och ersatts av QR-koder som leder till digital information. Det finns många fördelar med digital teknik – den kan vara uppdaterad i realtid, lätt att sprida och miljövänlig. Men samtidigt har denna utveckling inneburit nya hinder för vissa grupper i samhället.

Idag saknas ofta grundläggande information på hållplatser: skyltar med hållplatsens namn, linjenummer, och riktning är inte alltid närvarande eller tydliga. I många fall finns endast en QR-kod, som leder till en översiktssida där resenären själv förväntas leta upp rätt linje och hållplats. För personer utan smartphone, utan mobiltäckning, med kognitiva utmaningar, eller som helt enkelt har svårt att navigera i digitala gränssnitt, blir detta ett stort problem. För synskadade och andra med funktionsvariationer är dagens informationssystem otillräckligt och ibland helt otillgängligt. Som om inte det vore nog saknas rentav skyltar helt och hållet på vissa hållplatser.

Vi måste självklart omfamna ny teknik – men inte till priset av exkludering. Offentlig information, måste vara tillgänglig, begriplig och fysisk, som komplement till digitala lösningar.

Det handlar inte om att välja mellan nytt och gammalt – det handlar om att alla ska kunna vara delaktiga. Gotland ska vara till för alla.

Eva Ahlin (C) har därför lämnat in ett förslag till regionfullmäktige, där hon föreslår:

  • Att kollektivtrafiken säkerställer att tryckta tidtabeller åter blir lätt tillgängliga på fler platser än busstationen i Visby.
  • Att kollektivtrafiken säkerställer att alla hållplatser har tydlig skyltning med namn och linjeinformation, QR- kod till för hållplatsen relevanta linjer utöver den som leder till kollektivtrafikens förstasida, samt ett väl synligt telefonnummer att ringa för att få muntlig information.
  • Att alternativa informationslösningar som fungerar för synskadade och personer med andra funktionsvariationer tas fram.
  • Att tillgängligheten i kollektivtrafikens informationssystem utvärderas med fokus på personer som har svårt att använda digitala hjälpmedel.