Motion till distriktsstämman 5 april 2025

Angående höga kostnader på färjeöverfarten – landsvägen till och från Gotland

Huvudmotionär: Johan Malmros
Medmotionärer: Eva Nypelius, Eva Ahlin, Lars Thomsson

Färjan är att jämföra med landsvägen till och från Gotland. Det finns bara flyg eller färja att välja på för att resa till och från Sveriges största Ö, Gotland med 61 000 invånare. Valmöjligheter som tåg, buss eller egen bil som finns i övriga landet finns inte här utan vill vi resa med bil och familj är det den av staten upphandlade färjetrafiken som gäller. De senaste åren har priser på transporter höjts generellt men prishöjningen på färjetrafiken har varit långt över snittet på andra transportsätt.

Näringslivets konkurrenskraft försämras genom ökade transport- och fraktkostnader. Det här hämmar utvecklingen på Gotland. Familjer har inte råd att besöka släkt och vänner, besöksnäringen påverkas och de som pendlar till och från Gotland tänker nu både en och två gånger om man kan fortsätta med det. Många överväger att flytta från Gotland på grund av dyra och otillgängliga transporter.

Gotland behöver istället öka befolkningen, främst i arbetsför ålder för att klara bemanning inom såväl privata företag som inom välfärdsyrken, vård, skola och omsorg. Gotland är den region som har störst utmaning med demografin framåt och redan idag har Gotland en betydligt högre försörjningskvot, 91 mot rikets 77 per 100 invånare.

Staten måste ta ansvar för fungerande infrastruktur och sänka kostnaderna för transporter till och från Gotland.

Flyget är i behov av konkurrens för ökad tillgänglighet och färje-biljetterna är idag på tok för dyra för att Gotland skall vara attraktivt för såväl boende som besökare. En av Gotlands basnäringar är besöksnäringen vid sidan av de gröna näringarna. För att båda basnäringarna skall utvecklas krävs rimliga priser både för person och godstrafiken.

Det gotländska samhället har enats om ståndpunkter för infrastrukturen som Trafikverket säger sig tagit hänsyn till. De gotländska ståndpunkterna slår fast att Gotland behöver:

  1. Snabba, täta och säkra överfarter med färja.
  2. Tur och retur med flyg över dagen till hela Sverige.
  3. Resor och transporter i linje med klimat- och miljömål.
  4. Konkurrenskraftiga priser för resande och transport.
  5. En nordlig och sydlig fastlandshamn, samt en reservhamn på Gotland.
  6. Ett trafiksystem för beredskap och samhällsnytta.

Staten, genom Trafikverket, har nu gjort en ny upphandling av färjetrafiken från 2027 som är betydligt billigare för staten. Idag betalar Trafikverket 498 miljoner årligen till rederiet, från 2027 blir kostnaden 280 miljoner. Utfallet av den nya upphandlingen är svårt att förutspå men det finns inget som tyder på att det blir billigare resor. Upphandlingen innebär dock rejäl minskning av Trafikverkets kostnader som istället borde kunna gå till att minska biljettpriserna generellt på gotlandstrafiken.

Gotlands är beroende av tillgängliga och prisvärda kommunikationer och det är ytterst statens ansvar att infrastrukturen till och från Gotland fungerar och bidrar till Gotlands utveckling.

Priserna på resor och gods måste ner och bli mer konkurrenskraftiga för att Gotland skall vara attraktivt för såväl boende och besökare samt för att näringslivets möjligheter skall vara konkurrenskraftiga. Gotland är en del av Sverige och behöver likvärdiga förutsättningar för att funka.

Vi yrkar att:

  1. Centerpartiet arbetar för att transportkostnaderna för person och gods till och från Gotland sänks.