Halmstad stadsnät och Nokia i samarbete!

Halmstad stadsnät och Nokia har tillsammans valt att inlede att gemensamt arbete kring IoT - Sakernas internet!

Efter en urvalsprocess har det helägda kommunala bolaget Halmstads stadsnät valt att inleda ett samarbete med Nokia kring IoT. Halmstads stadsnät och Nokia kommer under hösten 2018 genomföra testverksamhet (POC) i större skala för att utvärdera såväl plattform och teknik samt tjänster och tjänsteutveckling inom IoT området.

- Genom samarbetet med Nokia tar vi ett stort steg mot den ”smarta staden” och befäster vår ställning som ett av Sveriges främsta stadsnät.

Vi sätter nu Halmstads Kommun på den nationella kartan som ett föredöme vad gäller IoT och tar ett stort steg i vårat arbete med att förse kommunen med smarta tjänster som kommer att vara hela kommunen, såväl förvaltning, innevånare och näringsliv till nytta. IoT och smarta tjänster är även en viktig del i vår strävan att knyta ihop hela kommunen, både stad och landsbygd, säger Yngve Kihlberg (C) ordförande Halmstads stadsnät AB och tvåa på Centerpartiet i Halmstads kommunlista.

- Vår ambition är att nå alla målgrupper inom kommunen med en komplett kommunikations-plattform som ger en möjlighet till att öka den digitala närvaron av samtliga tjänster som vi levererar i dag och de tjänster vi ser vara på väg in i vårat nät. Allt för att göra det enkelt för kommunen i sin helhet. Nokias plattform passar våra behov på ett väldigt bra sätt, säger Erik Eriksson VD, Halmstads stadsnät.

NOKIA ser samarbetet som ett bra tillfälle att visa upp sina tekniska lösningar och sin plattform på den svenska stadsnätsmarknaden och vi är glada över att få samarbeta med ett nät som är så väl utbyggt och rustat för de kommande utmaningarna med den smarta kommunen som Halmstads stadsnät är säger Peter Wennerström, Country Manager Nokia Sweden.

För mer information kontakta:

Erik Eriksson, VD Halmstads Stadsnät. erik.eriksson@halmstad.se

Peter Wennerström, Country Manager Nokia Sweden. peter.wennerstrom@nokia.com

Kontakt till Nokia Communications

Nokia Communications

Phone: +358 10 448 4900

Email: press.services@nokia.com

Kontakt till Centerpartiet i Halmstad:

Yngve Kihlberg, ordf i Halmstads stadsnät AB yngve.kihlberg@centerpartiet.se

Adam Garneij, valsamordnare halmstad@centerpartiet.se

Camilla Widepalm Heurén, kretsordförande och gruppledare camilla.w.heuren@centerpartiet.se

Följ oss på Facebook!