Kungsbacka först ut med laddstolpe som kan lagra energi

- Genom laddstolpen V2G, Vehicle to Grid blir det möjligt att lagra energi från solceller i elbilarnas batteri, för att sen användas tillbaka in i kommunens fastigheter, säger Fredrik Hansson (C).

 

Kungsbacka kommun är tillsammans med Örebrobostäder först i landet i ett pilotprojekt som testar bidirektionell laddning för sina elbilar.

- Det är jätteroligt att Kungsbacka är en av de första offentliga aktörerna i Europa som prövar den här nya tekniken av energilagring, säger Fredrik Hansson (C) som är ordförande för Servicenämnden i Kungsbacka kommun.

Kungsbacka kommun satsar offensivt för att nå målet om en fossilfri fordonsflotta samt att producera mer förnyelsebar energi via solceller. För att kunna lagra energin samt att jämna ut toppar i förbrukningen i elnätet, används nu en särskild laddstolpe som heter Vehicle to Grid. Elbilarna laddas upp och energin kan sen till viss del ”gå tillbaka” in i fastigheten när behovet är som störst, och kapa topparna i energiförbrukningen.

Faktaruta

Elbilarnas batteri och kraftelektronik är resurser som kan användas till fler saker än att driva bilen. Bilen kan till exempel nyttjas som energilager för att lagra eller flytta energi eller som effektresurs för att erbjuda stödtjänster till elnätet.

Läs mer:

Elbil är mer miljövänlig än vanlig dieselbil