Maria Wallinder - årets kvinnoföretagare i Halland

I samband med Internationella kvinnodagen hyllade Centerkvinnorna i Halland och Centerpartiet Halland en klart lysande stjärna bland alla företagande kvinnor vi har i Halland. Maria Wallinder på Bredablick Tryckeri uppvaktades med diplom och en lokalt bakad tårta prydd med kvinnosymbol.

- Bredablick Tryckeri är ett otroligt kompetent tryckeri där personlig och nära kontakt med kunderna är a och o, säger Jenny Håkansson som överlämnade diplom och tårta på Internationella kvinnodagen.

Maria Wallinder är en kunnig och kreativ kvinna i en mansdominerad bransch. Hon roddar med säker hand nya som gamla maskiner, hjälper nya och gamla företag, stora och små företag med idéer, grafik, original och en sprudlande kreativitet. Allt detta gör hon från sitt garage i Marbäck, mellan Halmstad och Simlångsdalen.

- Det spelar ingen roll om jag är här eller inne i Halmstad. Jag har fullt upp, säger Maria Wallinder som när vi gör besök håller på med glasgravyr i en maskin och papperstryck i en annan.

En av hennes stora kunder är My Feldt som i dagarna släpper en ny bok med egna illustrationer. Hennes vykort pryder lokalerna tillsammans med andra vackra trycksaker, koppar och t-shirts från olika kunder som anlitar tryckeriet för små och stora uppdrag.

- Maria Wallinder är en sann inspiration i sitt arbete och kunnande. En förebild i en manligt dominerad bransch, en förebild för sin familj, en förebild för alla andra kvinnor som drömmer om att starta eget, säger Jenny Håkansson, ordförande för Centerkvinnorna i Halland.

Stort grattis Bredablick Tryckeri!

Läs mer om Bredablick Tryckeri

Fakta kvinnors företagande i Halland

30,1 procent av de nystartade företagen i Halland leds av kvinnor, visar SCB:s siffror från 2021. 65,1 procent har en man som leder företaget. Av 1000 kvinnor i Halland startas 8 företag, medan siffran för män ligger på det dubbla 16,1 företag.

Fakta: Jämställda företag har högre lönsamhet

En genomgång av 40 000 bolag visar tydligt att företag med jämställda styrelser har högre lönsamhet och omsättning än övriga företag. Det framgår av en undersökning från Luleås tekniska universitet, gjord på uppdrag av Almi Företagspartner. Almis årliga styrelsekartläggning visar trots det att andelen kvinnor i styrelser står och stampar på en oförändrad nivå.

Läs mer om undersökningen