Hälsosamtal ska bidra till att Hallänningarna blir friskare

- Genom främjande av hälsosam livsföring, egenvård och tidiga insatser kan vi förhindra att människor insjuknar eller att sjukdom förvärras, säger Peter Lundin (C), Kungsbacka som är 1:e vice ordförande i Region Hallands Närsjukvårdsnämnd. Foto: Johanna Nolsa

Under maj startar införandet av riktade hälsosamtal för 40-åringar på alla vårdcentraler i Region Halland. Samtalen, som utförs enligt en nationell modell, har som syfte att främja hälsan och minska insjuknandet i hjärt-kärlsjukdomar och diabetes typ 2.

- Vi är glada att hälsosamtalen nu införs. Det är en fråga som Centerpartiet drivit i regionen.

Friskvård är bästa vägen till en bättre folkhälsa. Genom främjande av hälsosam livsföring, egenvård och tidiga insatser kan vi förhindra att människor insjuknar eller att sjukdom förvärras, säger Peter Lundin (C), Kungsbacka som är 1:e vice ordförande i Region Hallands Närsjukvårdsnämnd.

Friskare vuxna

Centerpartiet vill att friska vuxna skall ges möjlighet att tidigt få en utvärdering av eventuella riskfaktorer och hjälp att hantera dessa på bästa sätt. Hälsosamtal är en viktig del i detta arbete.

Från maj och framåt kommer alla som fyller 40 år i år, som är listade på en vårdcentral i Halland, att få en inbjudan från sin vårdcentral. Inför hälsosamtalet får man ta prover och besvara ett frågeformulär om sin hälsa.

Upplevs som positivt

I en pilot som genomförts i Halmstad och Slöinge har mer än hälften av de inbjudna tackat ja. Hälsosamtalen har upplevts som mycket positivt.

Bra för hälsan enligt forskning

Riktade hälsosamtal är en evidensbaserad metod för att identifiera ohälsosamma levnadsvanor och kunna erbjuda stöd till förändring inom hälso- och sjukvården. Modellen som används i Region Halland används redan i flera andra regioner, och samtalen har visat sig ha goda hälsoeffekter. Forskning visar på minskad risk för insjuknande i hjärt-kärlsjukdom och samhällsekonomiska vinster. Exempelvis ses även effekt på blodtryck, kolesterol, blodsocker, matvanor, midjemått och BMI,

- Vi hoppas på ett högt deltagande bland 40-åringarna. Genom satsningen vill vi skapa förutsättningar för att fler ska få ett friskare liv i Halland, säger Peter Lundin.