En stabil budget gör att vi kan satsa hållbart

- En stabil budget i Region Halland gör att vi kan satsa hållbart, säger Centerpartiets regionråd Helene Andersson. Foto: Johanna Nolsa

- Vi vet hur många kommuner och även regioner brottas med nedskärningar och besparingar. Tack vare vår stabila ekonomi så kan vi inför 2024 sitta still i båten även om vi redan på uppföljningsrapporten ser att vissa av våra förvaltningar har ekonomiska utmaningar så behöver inte vi dra i nödbromsarna utan kan jobba på med våra utmaningar och även en del satsningar hållbart, säger Helene Andersson på dagens budgetfullmäktige.

Anförande på budgetfullmäktige 2023-06-21 (OBS! Det talade ordet gäller):

Presidie, fullmäktige, åhörare och press.

Vi ska ta Mål och budget för 2024 och ekonomisk plan för 2025-2028.

Tidsperioden har respekt med sig. Mycket som är på gång i Halland och i närområdet.

Under denna perioden har:

• Varbergstunneln öppnat
  • Vi har börjat köra Hallandståg
  • Västlänken och Västsvenska paketet är lite inne i sluttampen även om det verkar bli förskjutningar i tidsplanen fram till 2031
  • Fehmarn belt fasta förbindelsen mellan Tyskland och Danmark är på sluttampen inför färdigställandet
  • Vår regionplan, som vi tagit fram tillsammans med kommunerna, är antagen 2026, där vi har prioriterat områden som är extra viktiga för Halland som region att fokusera på

Det är bara 2 år kvar till 2030 till mycket av FNs hållbarhetsmål ska vara genomförda………

Detta är bara en del av det vi känner till är på gång att hända eller har hänt och vad har då hänt på andra områden.

Stabil ekonomi
När vi då ser vad vi har framför oss inom de närliggande åren så är det än viktigare att vi som Region har en stabil ekonomi att luta oss tillbaka emot. Vi vet hur många kommuner och även regioner brottas med nedskärningar och besparingar.

Tack vare vår stabila ekonomi så kan vi inför 2024 sitta still i båten även om vi redan på uppföljningsrapporten ser att vissa av våra förvaltningar har ekonomiska utmaningar så behöver inte vi dra i nödbromsarna utan kan jobba på med våra utmaningar och även en del satsningar hållbart.

De ekonomiska målen med en hållbar ekonomi i balans och god ekonomisk hushållning ger visst utrymme för långsiktiga satsningar. Vi kompenserar för befolkningstillväxt men fortsätter att hålla fast vid effektiviseringskravet. Det sistnämnda handlar inte om att springa fortare utan att stimulera organisationen att hela tiden se över arbetssätt och hitta förenklingar och förändrade arbetssätt.

Men vi konstaterar också som Regionstyrelseordförandena i regionsamverkan skrev till regeringen om att det finns en problematik för regionerna och kommunerna inte uppräknas och är inte uppräknade sedan 2010 även om ex. pensionskostnaderna och andra kostnader påverkas av prisutvecklingen i samhället och det innebär ju att statsbidragen urholkas. Tack vare vår befolkningstillväxt och att vi är ett av Sveriges snabbast växande län så kan vi kompensera en del av detta med ökade skatteintäkter men det innebär också ökade kostnader med fler invånare.

Digitalisering
Digitaliseringen inom verksamheterna men också tillgång till uppkoppling till fiber hos invånarna är en förutsättning för att vi ska kunna leverera samhällstjänster till invånare och utveckla näringsliv i hela Halland. Införandet av ett nytt vårdinformationssystem för vården i Halland kommer att påverka organisationerna arbetsmässigt men som förhoppningsvis ska underlätta arbetet framgent.

Miljö och klimat
Kopplat till det jag sa inledningsvis att tiden till 2030 är så kort så behöver vi intensifiera miljö- och klimatarbetet särskilt internt inom våra egna organisationer men också gentemot till halländska näringslivet och organisationerna. Vi måste jobba med ett brett hållbarhetsperspektiv både ekonomiskt, ekologiskt och socialt.

Kollektivtrafiken är en viktig motor för grön omställning och en möjlighet för våra invånare att ta sig till arbete, studier och samhällsservice. Busslinjen mellan Hylte och Falkenberg är ett exempel på hur invånvare i Hylte kan få en breddad studie och arbetsmarknad i Falkenberg och norrut.

Social hållbarhet

Den nya beredningen är en viktig kugge i hjulet för att förstärka region Hallands arbete med vårt arbete inom området.

Region Halland har en viktig roll att genom stöd och samverkan att främja hälsa och välmående.

Vi möjliggör idrott, kultur och aktiviteter för alla åldrar

Vi satsar i Mål och budget för att stärka folkbildningen ytterligare genom våra folkhögskolor. Vi vill stärka det demokratiska samtalet och främja delaktighet och gemenskap.

Centerpartiet ställer sig bakom Alliansens budget i sin helhet.

Helene Andersson, Centerpartiets regionråd