Ny teknik kan flytta vården närmare patienterna i deras vardag

- Digitala hjälpmedel och stöd flyttar vården närmare patienterna i deras vardag. I denna budget avsätter vi i Alliansen stora summor för att säkra vår it-miljö och cybersäkerhet, säger Christian Lidén i budgetdebatten på dagens möte med Region Hallands fullmäktige.

OBS! Det talade ordet gäller:

Presidie, ledamöter, åhörare och press

Region Halland bedriver vård med hög kvalité och god tillgänglighet. I patientenkäter och öppna jämförelser ligger Halland ofta i toppskiktet. Men detta kommer inte av någon naturlag utan av gemensamma krafter från vårdpersonal, invånare och en ständigt pågående utveckling.

Resan för att vården ska upplevas nära behöver accelerera. Samverkan mellan patient, kommun och region ska vara sammanhållen och upplevas sömlös.

Det är tyvärr ett misslyckande idag att vi inte är där än, när patienter på sjukhuset som är färdigbehandlade behöver vänta upptill 3 veckor till vissa kommuner på en plats på korttidsboende.

När jag förra veckan var på SKR:s Sjukvårdsdelegation fick vi till oss ett exempel från Dalarna där man provat en läkemedelsrobot som påminner och ser till att patienten som bor hemma kan ta sina mediciner, istället för att hemtjänsten kommer.

Med ett försök hos 20 brukare sparades 1500 mil med bil, 1 miljon kronor och patientsäkerheten stärktes och patientens autonomi ökade. Centerpartiet tycker att åtgärder som denna som gynnar både patient och möjligheten för vården att ge mer vård utan att bli fler behöver implementeras skyndsamt.

Vi värnar klimat och miljö och även att du ska kunna bo och verka i Hela Halland. För hallänningens bästa behöver vi, region och kommuner, se till helheten hur vi får välfärden att fungera som bäst. Det är inte en enskild åtgärd som kommer lösa utmaningarna med kompetensförsörjning, digitalisering och framtidens vård.

Centerpartiet anser att Region Halland ska bedriva högkvalificerad vård precis snäppet under universitetssjukhusen. Detta för att kunna erbjuda vår personal god kompetensutveckling, inspirerande arbetsmiljö och att hallänningarna ska känna sig trygga med en nära, kvalitativ vård.

Hallands sjukhus inför på försök virtuella vårdplatser där patienter är i sitt hem men får råd och stöd från sjukhuset med hjälp av monitorering. Ett annat exempel är hjärtsviktspatienter där de tar blodtryck och väger sig hemma och sedan får skräddarsydd justering av sin vätskedrivande medicinering varje dag. Patienten mår bättre och slipper bli så dålig att de behöver sjukhusvård. Genom kvalitetshöjande insatser och innovation kan mer vård ges till fler.

En satsning på arbetsskor till vårdpersonal finns med i denna budget. Det känns som en grundläggande sak att arbetsgivaren tillhandahåller för att optimera för personalen som går mycket dagar som nätter.

En långsiktig satsning på hur vår personal håller sig pigga har gjorts genom friskvårdsbidraget som höjts med 60% de senaste åren.

En viktig aspekt är hur vi som arbetsgivare behåller medarbetare med lång erfarenhet och gynnar fast anställd personal före inhyrda. Därför har beslut fattats inom Hallands sjukhus där vi gynnar vår egen personal och minskar på antalet inhyrda. Samtidigt som det balanseras mot patienternas tillgänglighet och personalens arbetsmiljö. Det är avgörande för att klara framtidens kompetensförsörjning.

Nästa år kommer vi börja införa ett nytt vårdinformationssystem. Det är ett stort arbete och kommer ta mycket utbildningsresurser i anspråk. Samtidigt ser vi att digitala hjälpmedel och stöd flyttar vården närmare patienterna i deras vardag. Exempelvis hjälper AI -teknik till att prioritera så läkaren tittar på misstänkta cancerfall först när det gäller mammografiscreening. I denna budget avsätter vi i Alliansen stora summor för att säkra vår it-miljö och cybersäkerhet. Sjukvården är en del av Sveriges totalförsvar och därför behöver säkerhetspolitiska hänsyn kunna tas vid upphandlingar.

I mål och budget finns ett tydligt uttalande att Regionen ska minska sina utsläpp från transporter genom riktade upphandlingar. Centerpartiet ser tydligt vikten av att värna vår miljö och säkra en hållbar framtid för kommande generationer. Vi ser att miljö- och klimatfrågan är en av vår tids största utmaningar, och vi tar den på allvar. Genom att främja innovation och investeringar i grön teknik kan vi skapa både en hållbar miljö och nya jobbmöjligheter.

För en fortsatt rak väg mot Bästa livsplatsen yrkar jag bifall till Alliansens Mål&Budget för 2024.

Christian Lidén

Ordförande Hallands sjukhus