Christofer Bergenblock: Mäns våld mot kvinnor måste få ett slut

Ifrån Centerpartiet har vi under lång tid lagt fram förslag i riksdagen för att minska våldet och skydda de utsatta kvinnorna, men tyvärr utan att vinna gehör. Det skriver Christofer Bergenblock i sin krönika i Hallands Nyheter.

Under de tre första månaderna i år har åtta personer skjutits ihjäl i det eskalerande gängvåldet i Sverige. Det är en uppseendeväckande hög siffra och naturligtvis fullständigt oacceptabelt. Våldet måste stoppas med samhällets samlade kraft och det är samtliga partier i Sveriges riksdag överens om. Hittills har regeringen kanske inte nått någon större framgång, men frågan står högt upp på dagordningen.

Under de tre första månaderna i år misstänks tolv kvinnor ha mördats av män i deras direkta närhet. En av de mördade kvinnorna var dessutom höggravid. Till skillnad från gängvåldet är mäns våld mot kvinnor inget nytt fenomen utan det är så här det sett ut år efter år efter år. Kanske är det därför som åtgärder mot det här våldet inte hamnar i första rummet eller tas på samma allvar som gängvåldet.

"Inför ett nationellt lämnaprogram för kvinnor som måste fly ifrån en våldsam relation."

Dock är det glädjande att justitieminister Gunnar Strömmer (M) lyckades klämma in en presskonferens om mäns våld mot kvinnor i förra veckan. Han är i särklass flitigast i regeringen vad gäller att kalla till pressträffar, men tyvärr har antalet pressträffar på det här temat varit få. "Ett pågående misslyckande" var orden som ministern själv använde för att beskriva situationen.
Att det är ett misslyckande råder det ju ingen tvekan om, men nu måste det tas krafttag för att få till en förändring. Ifrån Centerpartiet har vi under lång tid lagt fram förslag i riksdagen för att minska våldet och skydda de utsatta kvinnorna, men tyvärr utan att vinna gehör.

För det första menar vi att samhället måste bli betydligt bättre på att upptäcka våld i nära relationer och att följa upp misstankar om våld. Det behövs kompetensutveckling inom sjukvård, socialtjänst och polis för att man båda ställer rätt frågor och agerar på informationen. Vidare så behövs det uppsökande verksamhet för att stötta utsatta till att lämna en destruktiv och våldsam relation i tid.

För det andra vill vi införa ett nationellt lämnaprogram för kvinnor som måste fly ifrån en våldsam relation. Trots att den absolut farligaste tiden i en kvinnas liv är när hon bestämmer sig för att lämna så finns det i dag inget samlat stöd. Vi vill därför se ett lämnaprogram med en ansvarig samordnare, tillgång till en nationell bostadskö och ett lämnabidrag för att klara ekonomin.

För det tredje behöver lagar och straff skärpas. Kön bör införas som straffskärpningsgrund när personens kön utgör själva motivet till brottet. Vidare så behöver fler brott kopplade till mäns våld mot kvinnor kriminaliseras, så som kontrollerande beteende och psykiskt våld. Kontaktförbud bör införas per automatik vid fällande för brott i nära relation.

Ett vanligt år misshandlas omkring 75 000 kvinnor av en man i sin närhet och av dessa kvinnor mördas varje år ett 20-tal. I år har redan tolv kvinnor dött trots att vi bara gått in i april månad. Kvinnor som inte kommer få möta våren, kvinnor som inte får se sina barn växa upp, kvinnor som lämnar ett stort tomrum efter sig. Det här är helt oacceptabelt. Mäns våld mot kvinnor måste få ett slut.