Millis omvald i toppen för landets centerkvinnor

Aida Karimli, Malin Bergman och Mari-Louise "Millis" Wernersson leder landets Centerkvinnor.

Mari-Louise "Millis" Wernersson har omvalts som förste vice förbundsordförande för landets Centerkvinnor. Centerkvinnorna har hållit förbundsstämma med omkring 160 Centerkvinnor som slöt upp digitalt från hela landet.

Under stämman togs beslut om ny jämställdhetspolitik och nya ledamöter valdes till förbundsstyrelsen. Centerkvinnornas nya presidium består av:
Malin Bergman, förbundsordförande, Jämtland (omval)
Mari-Louise "Millis" Wernersson, 1:e vice ordförande, Halland (omval)
Aida Karimli, 2:e vice ordförande, Västra Götaland (nyval på posten)

Till förbundsstämman 2024 hade medlemmar lämnat in totalta 15 motioner och förbundsstyrelsen lade fram två motioner och tre program med förslag på tillägg till det jämställdhetspolitiska programmet, som sammanfattar Centerkvinnornas politik. Bland många politiska beslut, vill vi här belysa ett urval av dem:

• Centerkvinnorna ska verka för en individualiserad föräldraförsäkring.
  • Förbundsstämman antog en ny klimat- och miljödeklaration.
  • Centerkvinnorna värnar om trygghet för de som riskerar att hamna utanför. Det innebär satsningar för att öka kunskap om och rikta insatser för unga tjejer som deltar i gängkriminalitet.
  • Klimakteriet, eller rättare sagt klimakteriebesvär, tar större plats i Centerkvinnornas politik.

Hallands ombud på Centerkvinnornas stämma samlades i Falkenberg för att delta digitalt i förbundsstämman.