Jenny Håkansson: Halland behöver bli bättre på jämställdhet

- En dag ska inte Halland vara sämst i klassen på jämställdhet, vi ska vara bäst. Det sa Jenny Håkansson (C) på veckans regionfullmäktigemöte. Läs hela hennes tal här.

"Jag vill inleda med att be om ursäkt till 50 procent av Hallands invånare. Nej, faktiskt alla Hallands invånare, för det här påverkar oss alla, vi kan bättre.

För ett år sedan stod jag här och var upprörd över att det bara stod 3 ord om jämställdhet i årsredovisningen. I år står Det står det mer, på sidan 24 att vi uppfyller målen om ett aktivt jämställdhetsarbete mer om vårt interna jämställdhetsarbete på sidan 37, jag fick läsa det stycket tre gånger för att ens få ett sammanhang. På sidan 61 står det om jämställdhetsanalysen som konstaterar inga brister. Ändå är Halland sämst på jämställdhet.

Vad är problemet?

Länsstyrelsen har i en rykande färsk strategi visat att Halland är sämst i Sverige på jämställdhet. Vi måste alla kollektivt skämmas. Vår nya landshövding Anders Thornberg reser just nu Halland runt för att kommunicera just det här. För att ställa frågan: VARFÖR ÄR VI I SÄMST I KLASSEN?

Jämställdheten eller snarare bristen på den är ett allvarligt samhällsproblem i Halland. Vi som högst beslutande i organ i Halland får inte tappa den här bollen. Jag rekommenderar å det starkaste att vi bjuder in länsstyrelsen för en dragning så att vi alla hör hur det faktiskt ser ut. Siffror svart på vitt.

Vi som sitter här har inflytande i våra invånares liv. Våra beslut ger ringar på vattnet. Det vi beslutar i ett ärende, kan i slutändan innebära att en kvinna slipper våld i nära relation, får en möjlighet att utveckla sin företagside, upplever att hon blir tagen på allvar vid sitt vårdbesök, vill börja jobba i någon av våra verksamheter eller se

Ja, vi har en Social Hållbarhets beredning, men beredningen kan inte göra allt. Vi kan uppmuntra och visa på goda föredömen i jämställdhet i andra regioner. Men vi kan inte, ska INTE praktiskt, handgripligen driva jämställdhetsarbete i hela organisationen. Det arbetet behöver systematiseras och bli en organisk del i regionens ALLA verksamheter.

Varför ska jämställdhet i praktiken vara ett viktigt område för företag, innovatörer, kommuner, arbetsgivare, myndigheter när vi här inne i rummet uppenbarligen inte är så intresserade?

Varför, hur vågar jag säga något sådant? Jo, därför att enligt den här årsredovisningen är det så. Det jag efterlyser är siffror som visar på vårt systematiska jämställdhetsarbete i våra verksamheter, externt för våra invånare. Det ser jag inte i den här årsredovisningen därför vågar jag säga så.

Jag vet att vi har fantastisk personal i vår organisation, som gör ett grymt bra jobb utifrån de möjligheter och verktyg vi gett dem.

Men det vi alla här inne är blinda för, de problem vi inte ser, det påverkar också våra verksamheter. Ger vi inte verktygen och medlen, incitament, krav och uppmuntran om ett systematiskt jämställdhetsarbete i alla våra verksamheter, kan vi ju heller inte förvänta oss att det sker. Hur vi här inne ser på jämställdhet har betydelse för vårt samhälle, för våra invånare.

Jag kommer aldrig att sluta kämpa för jämställdhet, för rätten att ses som en medmänniska med samma möjligheter som männen.

Med stor sannolikhet kommer jag att stå här igen om ett år. Förhoppningsvis för att berömma det arbete som gjorts för jämställdheten i Halland.

Tidigare idag har vi fått höra om vår fiberresa, hur vi gått från botten till toppen. Om modiga beslut som fattats av denna församling. Jag drömmer om samma resa för jämställdheten i Halland. En dag ska inte Halland vara sämst i klassen på jämställdhet, vi ska vara bäst.

Så är det inte idag, men en dag ska vi vara där.

Jag yrkar bifall regionstyrelsens förslag till beslut"