Viktigt stöd till "containermack" för ett levande Visingsö

Efter beslut i kommunstyrelsen i Jönköping står det nu klart att Visingsö får behålla möjligheten att tanka bensin och diesel, genom en så kallad ”containermack”.
- Tillgång till fordonsbränsle är en grundläggande service som måste finnas kvar på Visingsö, säger kommunalråd Ann-Marie Nilsson (C). Utan möjlighet att tanka försvåras tillvaron för både fastboende och företag på ön.

Från och med 1 juni 2022 skulle drivmedelsförsäljningen på Visingsö läggas ner. På grund av skärpta lagkrav har den nuvarande ägaren inte möjlighet att driva vidare det enda tankstället på ön.
Den ideélla organisationen Visingsörådet ansökte därför om stöd hos region och kommun för att investera i en så kallad ”containermack”, en tankstation som kräver mindre yta och där all utrustning finns i byggnaden, samt alla rör ovan jord.

Ann-Marie Nilsson menar att det är viktigt att en så grundläggande service som fordonsbränsle finns kvar på Visingsö. I första hand för boende och företag, men också för besöksnäringen. Visingsö är ett levande ö-samhälle och Jönköpings kommun vill skapa så goda förutsättningar som möjligt för att det ska leva vidare och utvecklas.

- Tillgången till drivmedel utgör en av de pusselbitar som behövs för att en bygd ska hållas levande och är en viktig landsbygdspolitisk fråga.

Kostnaden för drivmedelsanläggningen uppgår till 1.493.000 kronor, och Jönköpings kommun kommer att bevilja 750.000 kronor i stöd. Den andra hälften är ansökt stöd för av Region Jönköpings län, men Ann-Marie är tydlig med att om den ansökan inte beviljas så går kommunen in med ytterligare 743.000 kronor.

- Det är angeläget att stödja en ny drivmedelsanläggning på Visingsö och ett bra initiativ av Visingsörådet, mot bakgrund att det inte går att förvänta sig att servicen kan upprätthållas på rent kommersiella grunder.

Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping

Ann-Marie Nilsson (C), kommunalråd i Jönköping.