Sofia Wermelin

Sofia

"Makten ska finnas så nära människor som möjligt"

Jag vill vara med och forma ett samhälle där vi håller vakt om alla människors lika rätt och värde. Centerpartiet är ett parti som för just denna kamp.

Jag vill även att statens uppgift primärt ska vara att garantera människors grundläggande fri- och rättigheter. Våra gemensamma institutioner ska säkra rättsordningen i samhället där syftet ska vara att skydda de svagaste och mest utsatta, att skapa livschanser för alla genom likvärdig utbildning, jämlik vård- och omsorg och erbjuda en grundläggande ekonomisk trygghet i livets olika skeden.

Jag tror på varje människas rätt och förmåga att själv forma sin egen framtid, därför ska makten finnas så nära människor som möjligt, vilket även skapar förutsättningar för en levande landsbygd.

Jag valde också Centerpartiet eftersom det är ett feministiskt parti, med ett aktivt kvinnoförbund som utmanar och bryter rådande maktförhållanden och kollektiva orättvisor. Partiet har också en god och relativt lång historia av kvinnor i ledande funktioner. Centerpartiet vill se ett samhälle fritt från såväl våld i hemmet, människohandel som prostitution!

Centerpartiet är ett grönt, frihetligt parti med fötterna på jorden. Naturens kretslopp är grunden för mänskligt liv. Tillgång till rent vatten, ren luft och giftfri miljö är en fundamental rätt för alla människor och en förutsättning för frihet i en vidare bemärkelse. Vi har en skyldighet att bruka utan att förbruka. Det handlar om rättvisa och respekt för våra barn och barnbarns frihet och framtid.

Som social arbetare i hjärtat ville jag också tillhöra ett parti som skapa förutsättningar för att ge alla människor möjlighet att förverkliga sina liv och sina drömmar och utjämna de orättvisor som arv och uppväxt skapar. När vi stärker möjligheten för dem som har det sämst lyfter vi hela samhället. En annan anledning till att jag blev centerpartist är att Människan är en komplex varelse som skapat ett komplext samhälle.

Därför tror inte jag att vi finner lösningar på samhällets utmaningar till höger eller väster, utan någonstans där emellan, någonstans i den breda mitten. Sist, men absolut inte minst – vi i Centerpartiet har det väldigt roligt när vi möts!

Kommunala uppdrag
Ledamot i kommunfullmäktige
Ledamot i kommunstyrelsen

Kontakta Sofia Wermelin

Kontakta Sofia

Uppgifter om personer som kontaktar Centerpartiet
Om du kontaktar Centerpartiet via e-post lagras din e-postadress och de uppgifter du skriver i meddelandet i vårt e-post- och ärendehanteringssystem. Vi behåller uppgifterna i våra system så länge som de behövs för att kunna hantera ditt ärende och eventuell uppföljning av det.
Läs mer https://www.centerpartiet.se/gdpr

Tack för ditt meddelande!

Något gick fel....

Bli medlem i Centerpartiet