Vi måste bli fler Vimmerbybor

Personbild

Vi är nu mitt i turistsäsongen och Vimmerby sjuder av aktiviteter för alla. Astrid Lindgrens Värld, Virums älgpark, Tuna Torg, Gottes lada, Ingebo hagar, Söderhult, Skogens Honungscafé, Bullerbyn, Katthult, Nils Holgersson, Skogsupplevelser i Fjälster, Lidhem Lanthotell, Lilla Sverigebyn i Målen,  Kalles lek och lattjo, Näktergalen, Nossen, Smålandsbyn, MC Museum, Björkbacken, Oxgården, Sedumgården, Karaktärshotellet, Stadshotellet, Astrid Lindgrens trädgårdar på Näs mm och evenemangen Semesterracet, Lilla Gubben Cup, Rumskulladagen, Allsången i Storebro, Bullerby cup mm ökar Vimmerbys attraktionskraft.

Vimmerbys butiker har kvällsöppet till klockan 19, Näs har kulturkvällar på torsdagar och Warmbadhuset på måndagar under hela juli. Café Källängen är öppet varje dag och Sommartorget med Bakfickan, Frödinge ostkaka och Hotellverandan mm gör så att människor samlas och trivs tillsammans. Föreningar, företag, kyrkor och bygdegårdar har många aktiviteter. Det finns mycket att både ”si och göre” i Vimmerby kommun som Du kan läsa om på Vimmerby turistbyrås hemsida.

Målet är att öka attraktionskraften och att vi ska bli ännu fler Vimmerbybor.

Vimmerby kommun står väl rustade inför framtiden och jag tror på att vi klarar av den anpassningspolitik som krävs. Men vi kan inte göra det utan samverkan med näringslivet och föreningslivet och ytterligare samverkan med våra grannkommuner. Mer samarbeten med Eksjö, Hultsfred, Kinda, och Västervik, Kalmar, Jönköping och Östergötlands län kommer att krävas framöver. Det finns stora utmaningar men fokus måste vara att utveckla och satsa i svåra tider. Vimmerbyborna förtjänar stor respekt för allt det positiva och engagerande arbete som läggs ner av näringsliv och föreningsliv. Kommunen måste på bästa sätt ta tillvara den utvecklingskraft och småländska envishet som finns i hela kommunen. Det finns inget mer energigivande för en lokalpolitiker än de mejl och samtal som jag får med förbättringsförslag. Det är många som vill hjälpa till och bidra med förslag. Välkomna med ännu fler förbättringsförslag via telefon eller mejl.

Alla krafter måste nu samlas för att bygga det Vimmerby som vi politiker tillsammans visionerar om för oss som bor här nu och för framtidens Vimmerbybor. Vi kommer garanterat att bli många fler när ännu fler upptäcker vilken bra plats Vimmerby kommun är att bo och verka i. Passa på och berätta för våra besökare om vilka goda möjligheter till ett bra liv som finns i Vimmerby kommun.

Kommunens politiker har en plan för 2012-2022 som antogs i december 2012. Låt oss tillsammans fokusera på den och uppdatera den kontinuerligt vartefter förutsättningarna förändras. Vi kan tillsammans bygga en hållbar framtid. Jag tror på Vimmerby!

Ingela Nilsson Nachtweij
Gruppledare för Centerpartiet i Vimmerby