Slopad bygglovsavgift om du installerar sol-el

Bildtext: Thomas Haraldsson (C) kommunalråd, Alvesta kommun

Klimatet kräver åtgärder samtidigt som energipriset och energifrågorna är en het fråga för både privatpersoner och företag. För att klara den gröna omställningen tillsammans krävs ett energisystem som bygger på flera olika ben. För mig och Centerpartiet är det viktigt att framtidens energiproduktion är förnyelsebar (sol, vind, vatten, biogas, vätgas osv). Det är också viktigt att hushåll och näringsliv har ekonomiska möjligheter att investera och ställa om till förnyelsebar uppvärmning och elanvändning.

Nationellt har det, efter påtryckningar från Centerpartiet, införts ett skatteavdrag vid 1. Installation av solceller 2. Energilagring av egenproducerad el 3. Installation av laddpunkt för elbil. Du kan få upp till 50 000/person och år i skattereduktion. Men mer måste göras för att stimulera och hjälpa framförallt privatpersoner att ställa om till grön energi.

Därför föreslår jag och Centerpartiet lokalt i Alvesta att vi som kommun ska ta bort bygglovsavgiften vid nyproduktion samt vid ombyggnad och tillbyggnad som kräver bygglov om man samtidigt sätter upp solpaneler (den exakta utformningen behöver utredas närmare). Detta förslag ska gälla för både privatpersoner och företag.

För Centerpartiet är resultat, handling och att göra skillnad på riktigt för människors vardag viktigast. Tillsammans kan vi klara både klimatet och ekonomin för privatpersoners och företag.

Thomas Haraldsson
Kommunalråd för Centerpartiet i Alvesta