Regiongruppen gjorde intåg i sommarhagen

Carl von Linné, alias Anton Härder, välkomnar Britt-Louise Berndtssontill Linnés Råshult

Centerpartiets regiongrupp gjorde bokstavligen sitt inträde i sommarhagen när vårens sista sammanträde genomfördes i Linnés Råshult onsdagen den 30 maj

Under en både inlevelsefull och sakkunnig guidning av Carl von Linné, personifierad av Anton Härder, fick de 19 som var på plats en bra bild av hur livet under 1700-talets början gestaltade sig i gränsbygden mellan Sverige och Danmark.

Råshult är ett populärt turistmål. Varje år kommer mellan 30 000 och 40 000 besökare till torpet och Anton Härder får många möjligheter att berätta om Carl von Linnés alla resor och de avtryck som han lämnade ute i stora världen eftersom han varje år guidar mellan 70 och 80 grupper på de välskötta markerna.

När den timslånga vandringen och den efterföljande kvällsmåltiden var avklarad hade gruppledaren Sven Sunesson en genomgång av Alliansens budgetförslag inför 2019.

Förslaget kommer att presenteras för media i början av juni innan det behandlas av regionfullmäktige vid mötet den 20 juni. Men eftersom det är valår kommer budgeten för nästa år att fastställas av den nyvalda regionfullmäktigeförsamlingen vid mötet i november.