Debatt

Bättre villkor för landsbygden gynnar hela Kronoberg!

Bildtext: Per Schöldberg (C), riksdagsledamot Kronoberg och Elizabeth Peltola (C), regionråd Region Kronoberg

Det måste bli lättare att bo och verka på landsbygden. Landsbygden ska utvecklas, inte avvecklas. Här finns Sveriges jordbruk och gröna näringar som ger oss öppna landskap, mat på bordet, jobb och utveckling. Här finns också livet för alla oss som valt att leva i lands- och glesbygd, med pendling till jobbet, hämtning efter fotbollsträningen, storhandling, altanbyggen, hundpromenader och vårdcentralbesök. En vardag som det inte pratas tillräckligt om i den politiska debatten.

För att hela landet ska leva behövs en politik som ser till helheten. En politik som ger våra företag, stora som små, lägre kostnader, färre regler och bättre villkor. En politik som värnar om våra svenska bönder och som släpper lös landsbygdens styrka och växtkraft. En politik som ser till att vardagen fungerar, oavsett var i landet du bor.

Centerpartiet föreslår därför en rad satsningar som skulle gynna landsbygden och människorna som bor här. För att stärka landsbygdshushållens ekonomi vill Centerpartiet att reseavdraget görs om så att det riktas till dem med störst behov och som bor på landsbygden. Vi vill också införa ett landsbygdsavdrag för medlemmar i väg- och bredbandssamfällighetsföreningar. I Kronobergs län finns 10 406 (!) samfällighetsföreningar som skulle kunna gynnas av vårt avdrag för väg- och bredbandssamfälligheter.

För att gynna företagarna på landsbygden vill Centerpartiet satsa en miljard kronor mer per år i nästa landsbygdsprogram, samt sänka kostnaderna för de jobbskapande småföretagen. Vi vill också öppna upp för gårdsförsäljning, öka matproduktionen i hela landet genom tillfälligt krisstöd, samt göra om strandskyddet i grunden för att enklare kunna bygga strandnära i gles- och landsbygd. Med Centerpartiets strandskyddsreform kan hela länet växa. I Kronoberg finns hela 7 869 kilometer (!) strand, men bara femton procent av stranden har någon byggnad inom 100 meter.

Om hela landet ska leva behövs en politik som ser till att polisen och vården finns där när du behöver den. Som ser till att barnens skola och mormors äldreboende är bra och trygga platser att tillbringa sina dagar i. En politik som ser till att bredbandet fungerar och levererar, oavsett om du ska koppla upp dig mot ännu ett videomöte eller titta på den senaste Netflix-serien. Utbyggnaden av bredband i länet måste gå betydligt snabbare än vad den gör i dag.

Centerpartiets politik visar hur hela Sverige behövs och hur hela Sverige kan bidra. Vi vet vad som krävs för att göra vardagen tryggare, friare och enklare i alla delar av vårt land. Det är en politik för hela landets bästa.

Per Schöldberg (C)

Elizabeth Peltola (C)