Krönika

Det händer i hela landet

Bildtext: Per Schöldberg (C), riksdagsledamot Kronoberg

När vi inte fysiskt är i riksdagen ges stora möjligheter att göra olika studiebesök, och jag lever efter gamla klyschan ”utan spaning ingen aning”. I dagarna har jag varit Västerbotten och tittat på den explosionsartade utvecklingen som sker. Skellefteå är för oss Växjöbor synonymt med hockeylaget. Men, det händer mycket mer och efter att på plats beskådat Northvolts anläggning i Skellefteå och LKAB:s satsningar i Luleå så kan man inte annat än både förundras och imponeras. Skellefteå räknar med att bygga 5 000 nya bostäder på 5 år och husera 17 000 människor, netto. Northvolt kommer om bara några år ha 5 000 anställda och kommer leverera till många bilföretag globalt. Industriutvecklingen i norr är en fråga för hela landet.

Allt detta är en del i den gröna revolution som nu pågår globalt, och Sverige är ledande i detta. Ett faktum är att det kommer krävas enorma mängder energi. I Norr- och Västerbotten finns den förnyelsebara och reglerbara energin som var avgörande för Northvolts investeringsbeslut. Vatten- och vindkraften finns i tillräckliga mängder för att skapa denna industriella revolution. Vi kommer se, för första gången på länge, att människor från södra Sverige flyttar norrut för att hitta spännande jobb. Faktum är att om man inte hittar jobb i södra Sverige, så är det både rimligt och möjligt att flytta norrut för att pröva lyckan. Men det kommer inte räcka. Inflyttning från andra länder är nödvändigt och sker redan. Det leder till en internationalisering som i grunden förändrar Skellefteå. Skolor med engelska som undervisningsspråk, flyglinjer måste utökas, service, kultur och infrastruktur byggs ut i en takt som är omfattande.

Hela denna omvandling kräver en offensiv kommun, ett intrikat samarbete mellan näringsliv, politik, akademi och risktagande. Men omställningen kräver mer än så då samhällsomställning alltid kräver folklig förankring och delaktighet då alla förändringar innehåller svårigheter. Byggnationer, stigande huspriser, trängsel och ett och annat felbeslut. Men alternativet finns inte. Stagnation leder till armod.

Jag noterar att just nu, för att ta sig till norra Sverige från Växjö, tvingas man ta tåget till Stockholm, övernatta och sedan ta flyget på morgonen. Javisst, pandemin har stenhårt drabbat flygindustrin, men vi måste snabbt binda ihop landet igen och då behövs ett fungerande inrikesflyg, och det snabbt. Annars kan inte vi i södra Sverige vara en del av den gröna ekonomiska utvecklingen som är till gagn för hela landet.

Slutligen noterar jag att valrörelsen är igång, med dagliga utspel samtidigt som internationella händelser även påverkar inrikespolitiken. NATO, Turkiet, utfrågningar i USA om vad Trump egentligen gjorde 6 januari 2021, Ukraina, livsmedelspriser och annalkande ekonomiska tuffa tider, är alla frågor som påverkar den svenska valrörelsen.

Per Schöldberg
Riksdagsledamot (C)