Polisens dag: Stärk polisnärvaron i hela Kronobergs län

Bildtext: Anna Johansson (C), oppostionsråd i Tingsryds kommun och Per Schöldberg (C), riksdagsledamot Kronoberg, utanför polisstationen i Tingsryd som är en av alla de polistationer i Kronobergs län som med Centerpartiets förslag om lokalpolismiljard skulle kunna hålla öppet varje dag med utökad bemanning och ökad service och trygghet gentemot medborgarna.

Idag, den 25 augusti, är det Polisens dag. Centerpartiet vill uppmärksamma Polisens dag genom att för det första hylla alla de i polisens tjänst som dygnet runt arbetar för vår trygghet, samtidigt som vi vill lyfta Centerpartiets förslag för ökad polisnärvaro i hela Kronobergs län.

Polisen måste finnas nära. Det är viktigt för känslan av trygghet att polisen känns närvarande i alla kommundelar inom Kronobergs län. Förtroendet för polisen bygger på att de både hinner med grov kriminalitet och vardaglig brottslighet som skadegörelse, stölder och buskörningar. Din trygghet oavsett var du bor, är beroende av fler poliser. Vi vill att poliser ska vara lokalt förankrade, att du helst ska kunna känna till vilka som är dina lokala poliser – och att de kommer när du behöver dem – så måste det vara i alla kommuner runt om i Kronobergs län.

Polisens dag 25 augusti uppmärksammar vi med att för det första hylla alla de i polisens tjänst som dygnet runt arbetar för vår trygghet. Samtidigt vet vi att det behöver göras mer.

Centerpartiet har drivit på för en ökad polistäthet och fått lagstiftning på plats som tacklar brott på landsbygden. Men nu behövs ytterligare åtgärder. Polisens brottsbekämpande och förebyggande arbete på landsbygden bör bland annat utvecklas genom särskilda utredare, som har fokus riktat mot brottslighet som är särskilt vanligt förekommande på landsbygden. Vi vill se fler patrullerande poliser, återöppnande av poliskontor och fler mobila polisenheter. Landsbygdens trygghet kräver det.

Centerpartiet vill särskilt satsa en lokalpolismiljard i hela landet, och därmed betydande resurser i Kronoberg, över den kommande mandatperioden på att återöppna stängda polisstationer och på stärkt polisnärvaro i hela länet.

En direkt konsekvens av vårt förslag skulle bli att möjliggöra en mycket tätare polisnärvaro i hela Kronobergs län.

Per Schöldberg (C), riksdagsledamot, Kronoberg
Andreas Olsson (C), kommunalråd, Växjö kommun