Det goda livet

Alla, oavsett förutsättningar, ska ges likvärdiga möjligheter till att delta i samhället.

sol-has-bg sol-light-text

För Centerpartiet är det självklart med ett gemensamt och offentligt finansierat ansvar för vård, skola och omsorg i livets olika skeden. Alla, oavsett förutsättningar, ska ges likvärdiga möjligheter att delta i samhället. Ett öppet och deltagande samhälle skapar samhörighet och mångfald. En väl utvecklad vård och omsorg oavsett driftform med stöd till anhörigvårdare innebär valfrihet för den enskilde och bidrar till ett tryggt åldrande. För Centerpartiet är det förebyggande folkhälsoarbetet och tidiga insatser en nyckel för att lyckas.

Arbetet ska utgå från att alla kan och vill delta efter sina förutsättningar och inriktas mot egen
försörjning. Goda uppväxtmiljöer för barn och unga skapar vi tillsammans. Sociala investeringar, tidiga insatser och ett utvecklat folkhälsoarbete präglas av helhetstänkande.

Centerpartiet står för det livslånga lärandet från förskola till vuxenutbildning. Modern teknik och flexibilitet skapar nya förutsättningar för såväl mindre som större skolor och förskolor. För
Centerpartiet är barnens vardag en helhet där undervisning, skolskjuts, raster, fritids och elevhälsa ingår.

För Centerpartiet i Tranemo innebär det:

• Tidiga insatser
    Föräldrastöd och öppna verksamheter ska fungera som ett nav för tidiga insatser.
  • Tillgänglighet och öppenhet
    Ett öppet och tolerant samhälle där våra verksamheter präglas av hög tillgänglighet.
  • Trygghet för äldre
    En väl utbyggd och väl fungerande hemtjänst och hemsjukvård i hela
    kommunen, och ökat stöd till anhörigvårdare. Färre nya möten med personal och ökad egen
    påverkan på vårdens innehåll genom att stöd för äldre baseras på den så kallade
    Emmabodamodellen. Väl avvägd tillgång på platser för särskilda boenden på 4 orter i
    kommunen.
  • Boende anpassat för individen
    Varierat utbud av väl anpassade bostäder med olika
    upplåtelseformer för livets alla skeden. Särskilt viktigt är att det finns väl anpassade bostäder
    för äldre i alla orter.
  • En flexibel förskola
    En trygg och flexibel förskola i hela kommunen där alternativa förskoleformer är en naturlig del.
  • En kvalitativ utbildning
    Skolan ska hålla hög kvalitet och sätta den enskilde eleven i
    centrum. För barn och elever i behov av särskilt stöd ska behov av insatser identifieras och
    åtgärder sättas in i tidigt.
  • En stabil gymnasieskola
    Att Tranemo Gymnasieskola utvecklas och stärks i att vara en naturlig del i det livslånga lärandet.
  • Nätverkande mellan samhällets aktörer
    En kommun som skapar vi-anda, där nätverkande mellan såväl näringsliv som företagen, skolan och föreningar uppmuntras av kommunen.

Lennart Haglund
Kommunalråd, 2:e vice ordförande i kommunstyrelsen,Ledamot i kommunfullmäktige, Ordförande gemensam...
Christoffer Andersson
Sekreterare i kretsstyrelsen