Miljö och klimat

sol-has-bg sol-light-text

I vårt uppdrag ingår det att lämna en jord med minst samma förutsättningar som den vi en gång fick att förvalta. Det är ett svårt uppdrag, men nödvändigt för mänsklighetens överlevnad. Klimathotet är globalt men kräver ett lokalt arbete

För att uppnå detta måste vi få balans mellan utsläpp och förbrukning av växthusgaser. Vi behöver få stopp på den skenande spridningen av gifter med för oss farliga eller okända effekter och på sikt få till ett helomfattande kretslopp där allt material återvinns när det inte längre kan användas för den avsedda funktionen.

Vi måste också återupprätta lokalsamhället. Många av framtidens utmaningar har sin lösning i nära samverkan mellan berörda aktörer på lokal nivå.

Ett bra exempel på det är att lokala producenter måste kunna leverera råvaror till kommunens kök.

Centerpartiet i Tranemo kommun ska vara drivande i det lokala miljöarbetet och därmed påverka vår miljö på ett positivt sätt. Centerpartiet vill att det ska vara lätt att leva miljö- och klimatsmart. Vi tror att god miljö och ekonomisk utveckling går hand i hand.

För Centerpartiet i Tranemo innebär det:

• En koldioxidneutral kommun
    Inom en generation vill vi göra Tranemo till en koldioxidneutral kommun. Ett viktigt redskap för att nå detta mål är en lokal färdplan mot ett samhälle utan nettoutsläpp av växthusgaser. Förnybar energi för kommunens byggnader som exempelvis solenergi.
  • Lokala miljömål
    Vi vill arbeta vidare med lokala miljömål. Det skall vara en lokalt anpassad variant av de nationella miljömålen. En handlingsplan ska tas fram för att nå de prioriterade målen.
  • Lokalproducerad mat i kommunens kök
    Vi vill ge möjlighet att lokala producenter kan leverera råvaror till kommunens kök. All mat som går att producera i Sverige på sunda villkor skall vara producerad enligt svenska miljö- och djurhållningskrav. Även importerade livsmedel skall omfattas av tuffa krav gällande miljö, djurhållning och rättvisa produktionsvillkor.
  • Effektiv energianvändning
    Arbetet med att effektivisera energianvändningen i kommunens
    verksamheter behöver intensifieras. Tempot på arbetet med att stötta utbyggnad av
    alternativ energiförsörjning måste ökas. Vi vill stimulera hållbart byggande, och använda tak
    och lämplig mark för solenergi.
  • Giftfri vardag
    Arbetet med att fasa ut farliga kemikalier och hormonstörande ämnen från
    vår vardag måste fortgå.

Lennart Haglund