Kändishoppet

Stämningen var på topp när Ulricehamns ridklubb bjöd in till årets upplaga av kändishoppet. Denna gång var det kommunens politiker som skulle göra upp om vem som satt säkrast i sadeln. Alla partier som har tagit plats i fullmäktige hade en representant. Mikael Dahl var med och tävlade för Centerpartiet.

Politikerna har tränat sedan januari, och denna soliga lördag var det dags för dem att visa sina kunskaper. Centerpartiets gruppledare i Ulricehamn, Mikael Dahl, hade innan januari väldigt begränsade kunskaper om ridning. Efter nästan fem månaders träning var det dags att för första gången rida inför publik.

Mikael var sist ut i sadeln. Han fick en lysande start, men när hästen fick syn på en grävmaskin ville han inte vara med längre. Hästen tog en högersväng och Mikael en vänstersväng. Det resulterade i ett hopp av hästen. Trots att han ramlade av hästen hoppade Mikael upp i sadeln igen och red klart banan. För det fick han mycket beröm från kommentatorer och publik.

Det kändes surt att hästen och jag inte hade samma mål. Men jag har ändå lärt mig mycket under den tid jag har fått träna hoppning. Nu ligger det fullt fokus framåt på den stundande valrörelsen, sa Mikael efter att han klivit av hästen.

När medaljerna var utdelade stod det klart att Marina Andersson (L) stod som vinnare. Tätt följd av Hanna Gundberg (Mp) och Celso Silva Goncalves (S).