Varför är valet till Europaparlamentet viktigt?

De senaste 100 åren har liberalismen varit den ideella grunden för utvecklingen av demokratin i Västeuropa, vilket skapat ett globalt välstånd. Den fria marknadsekonomin och den globala handeln ger oss tillgång till olika produkter från hela världen till rimliga priser. I Sverige har vi till följd av liberalismen fått individuella friheter så som rösträtt, möjlighet att starta företag och möjlighet att välja vilken skola du vill gå i. Men det finns områden som behöver förbättras och tyvärr också områden där utvecklingen går tillbaka, jämställdhetsområdet är ett sådant.

Demokratin ger oss alla en möjlighet att delta i besluten om hur vårt samhälle ska utvecklas. Vi kan påverka genom vår grundlagsstadgade yttrandefrihet och i fria val där vi anonymt kan lägga våra röster. Vi är lika inför lagen och kan ansluta oss till valfri religion eller avstå att ansluta oss till en religion utan att bli förföljda. Vi har också fri media vars främsta uppgift är att granska beslutsfattare i såväl offentlig som näringslivsverksamhet för att vi i demokratiska val eller som delägare i näringslivsbolag kan byta ut de beslutsfattare som är korrupta eller inte kan hantera det ansvar de givits.

Därför är det förvånande att många av dagens ungdom anser autokrati (envälde) vara en bättre styresform än demokrati. I de länder som styrs av autokrater är korruptionen utbredd, yttrandefriheten inskränkt, media styrs av autokrater, domstolar betraktar inte medborgarna lika inför lagen och religionen används som ett maktmedel där de som har avvikande tro förföljs.

Den västerländska liberalismen och demokratin är ett hot mot autokraterna i världen. Därför vill de skapa misstro till liberalismen och demokratin, vilket vi ser återkommande exempel på i vårt närområde. Autokrater startar krig för att säkerställa att de kan behålla sin makt. Kriget är såväl fysiskt, som vi ser i Ukraina, men även cybermässigt, med angrepp på vår infrastruktur genom virusangrepp på offentliga verksamheter. Det görs även med angrepp på sociala medier med spridningar av lögner och påhittade historier för att skapa misstro kring vår demokrati och ge stöd till de populistiska krafter som vill riva ner de framsteg som liberalismen givit och en utveckling till ett autokratiskt styressätt.

Vi behöver en stark regering och ett starkt Europa som försvarar liberalismen och demokratin samt står upp mot globala stormakter som USA, Kina, Indien och Ryssland. Ett splittrat Europa kommer innebära att vi tvingas följa de stora globala stormakternas krav och anpassa oss efter vad som passar deras syften bäst. Därför behöver vi engagera oss i valet till Europaparlamentet i juni och rösta på det parti som vi anser företräder liberalismen och demokratin på bästa sätt eftersom det garanterar såväl din frihet, marknadsekonomi och en globalt fri handel, vilket historiskt visat sig ge den bästa tillväxten och det bästa välståndet för alla medborgare.

För oss som Centerpartister är valet lätt, ett parti som är bäst på att förvalta de liberala värderingar som vårt land och EU är byggt på.

Ebba Krumlinde, ordförande Bjäre Centerkvinnor

Lars Winter, orförande Centerpartiet Båstad