Åtgärder för att lösa dagvattenproblematik

Det gångna årets oväder förvärrade den redan problematiska dagvattensituationen vid Stora Hults strand, Ranap Segelstorp och Ängelsbäcksstrand.

Det myckna regnandet kombinerat med en förtätad modern bebyggelse för med sig att områdena översvämmas flera gånger årligen. Områdena dras med dagvattensystem som inte har anpassats och utvecklats i enlighet med förändringarna i klimatet samtidigt som bebyggelsen i områdena har utvecklats med mer hårdgjorda ytor för parkering och trädgårdsanläggning som inte kan absorbera de allt större mängderna av regn som rinner över de allt större taken.

De bäckrensningar och avvattningar av vägar som utför av samfällighetsföreningar, byalag och enskilda i enlighet med sedvänja och skötselplaner är inte tillräckliga. Aktörerna behöver stöd av Båstad kommun med att sätta en säker, miljövänlig och kostnadseffektiv dagvattenområdena i de aktuella områden. Centerpartiet vill varra tydliga med att vi inte avser miljoninvesteringar. Initialt avses snarare råd, dåd, samarbete och informationsutbyte.

Centerpartiet konstaterar att kommunens och NSVA:s gemensamma dagvattenpolicy, antagen av denna församling 2015 listar en uppsjö åtgärdsförslag. Det slås också fast att kommunen har ett övergripande ansvar att ta ledarrollen i att förebygga och åtgärda dagvattenproblematik.

Centerpartiet föreslår därför Kommunfullmäktige att besluta om:

• Att ge Kommunstyrelsen och NSVA uppdraget att omedelbart initiera arbete med att samverka med alla aktörer för att förebygga och minska riskerna för översvämning i Stora Hult, Ängelsbäcksstrand och övriga drabbade byar, i enlighet med de riktlinjer som slagits fast i Båstad kommuns policy för dagvatten.

För Centerpartiet i Båstad

Ib Nilsson, gruppledare

Christian Nilsson, ledamot i Miljö- & byggnadsnämnden.