Att förbjuda tiggeri är hjärtlöst och dumt

I början av september gick Moderaterna ut med ett utspel om att förbjuda tiggeri, detta förslag får tyvärr även stöd av Peter Danielsson, Kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg och vice partiledare i Moderaterna. För oss i Centerpartiet är förslaget en blandning av hjärtlöshet och absurditet som vi direkt säger nej till!

Människor som kommer till Sverige för att tigga gör det knappast för det glamourösa livet utanför den lokala ICA-butiken, utan eftersom de inte har många andra val. Många tiggare kommer från diskriminerade eller marginaliserade folkgrupper i den fattigare delen av EU och har ofta ingen chans att få jobb eller försörja sin familj där hemma. Först när det är riktigt illa så blir tiggeri hundratals mil hemifrån det enda rimliga alternativet. Att då förbjuda dessa personer även från det vore så hjärtlöst att ingen i vårt rika och välmående land borde kunna stå för det.

Som om det inte vore nog att förslaget är hjärtlöst så är det också helt onödigt. Tiggeriförbud har föreslagits flera gånger de senaste åren, oftast av Sverigedemokrater och av partier som vill ta Sverigedemokraternas väljare. De vanligaste skälen till att föreslå det brukar vara att man inte anser att det är en värdig syssla eller att man tycker att det är obehagligt att behöva se tiggarna. Bägge skälen är fruktansvärt dåliga. Även om man själv tycker att det är jobbigt att se människor i fattigdom och lidande, så är det absurt och egoistiskt att försöka förbjuda dem från att sträcka fram sina händer och be oss andra om hjälp.

Moderaterna är ett parti som brukar säga att de tror på var och ens rätt att göra vad denne vill, så länge det inte skadar andra, men när det kommer till tiggeri så visar de tyvärr att de är minst lika ivriga att detaljreglera och förbjuda som S och SD, så snart det handlar något de själva tycker är fult.

Jonny Cato Hansson, Kommunalråd i Helsingborg (C)
Hugo Pringle, Ordförande i CUF Helsingborg