EVAS JULTIPS: SORTERA JULSKRÄPET RÄTT!

Eva Holm, Ordförande NSR

Eva Holm, ordförande NSR, ger jultips!

Inför julen ger några av våra politiker sina bästa jultips. Denna gång är det Eva Holm, ordförande i det kommunala avfallsbolaget NSR, som tipsar om att sortera julskräpet rätt!

På julen blir det ofta en hel del avfall och det är lätt att allt åker i samma restavfallspåse i julstressen. För att göra din insats för miljön så sortera avfallet och se gärna till att minska det så gott det går. Det kan man göra genom att separara julklappspappret och plastsnören och kasta pappret i återvinningen, eller varför inte återanvända gamla presentpåsar eller papper ytterligare en gång? Ett tips är att använda ett annat papper, exempelvis tidningspapper, och skapa ett mer personligt julklappspapper samtidigt som det minskar avfallsmängden. Det finns också små, enkla men också ekonomiska saker att tänka på. Exempelvis kan gamla ljusstumpar kan lätt bli nya egentillverkade ljus istället för att hamna i restavfallet! Tänk också på att de gamla matresterna från julbordet, och till exempel clementinskalet från gottebordet, lätt kan skrapas ned i matavfallspåsen och driva bussar framåt!

Genom att tänka smart på julen kan man skapa nya traditioner och skapa en härlig, miljösmart julkänsla! Så se till att återvinna det som går i jul! På så sätt kan julen fortsätta ge glädje även efter julhelgen är över!