Plast ett Kast

Nu börjar äntligen sommaren komma och med den glasssäsongen. Glassen är inte bara en svalkande godbit utan också en miljöbov... Med glassen kommer plastskedarna som inte alltid kasstas i soptunnorna.

När det nu äntligen börjar bli varmt och skönt blir folk sugna på glass, men efter den svalkande glassen så slängs inte altid plastskedarna där de ska. Många plastskedar slängs helt enkelt på marken där de sedan blåser om kring och skräparner. När plasten senare landar i parker och vattendrag så är det till stor skada för djur och natur.

Fakta

Plasten famställs från fossilolja och tar ca 450 år att bryta ned. Innnan plasten brytsner blir den bara mindre och mindre tills att mickorplast har bildats. Mikorplast hammnar för elers senare i sjöar och hav där fiskar och skaldjur äter plasten och får en falskmätnadskänsla som ledder till att de svälter i hjäl.

Vad vill Centerpartiet

Vi centerpartiet Lomma/Bjärred vill införa ett lokalt föbud mot plastskedar i Kommunen.

Men ska vi sluta äta glass?

Vi älskar glass och vill inte att folk ska sluta äta glass. Lösnigen på problemet är att handlaran istället om att handlarna istället för plastskedar köperin träskedar som är betydligt miljövänligare.