Regeringen har spelat gängen i händerna

Polisen upprättade den nya tillfälliga gränskontrollen på bland annat Hyllie station i Malmö. Photo: News Øresund - Johan Wessman© News Øresund(CC BY 3.0)

Foto: Johan Wessman/© News Øresund(CC BY 3.0)

Idag har det kommit ut besked om att polisen flyttar personal från gränskontrollerna vid Öresund till gatorna i Malmö.

Centerpartiet i Malmö välkomnar tilltaget, men vill se ett större ansvarstagande från regeringen som med sina beslut bidragit till att ge gängen i Malmö ökad spelrum.

- Dagens beslut visar ännu en av de ödesdigra konsekvenserna regeringens illa genomtänkta gränskontroller har haft för Malmö. Gängen har fått lov att ta över allt mer i Malmö senaste året. Under tiden har polisen varit tvingade att stoppa pendlare istället för att stoppa kriminella. Det är en vansinnig prioritering som regeringen har det direkta ansvaret för, säger Niels Paarup-Petersen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö.

- Malmö har sett rekordmånga mord senaste året och ökad knarkhandel på öppen gata. Trots detta har regeringen vägrat att lyssna på skånska beslutsfattare som påpekat det onödiga i att poliser ska stå vid gränskontrollen där de knappt gjort någon nytta, fortsätter Niels Paarup-Petersen.

- Som vi har påpekat förut måste regeringen säkra fler poliser på marken i Malmö om vi ska ta tillbaka Malmö från gängen. Vi har bra dialog med Centerpartiet i riksdagen som har föreslagit en satsning på 2000 fler poliser varav många hade kunnat bidra i Malmö. Men regeringen vägrar satsa där det behövs avslutar Niels Paarup-Petersen.

Läs mer om beslutet i Sydsvenskan.

Läs Niels Paarup-Petersens debattartikel i Kvällsposten.