S röstar med SD för ett delat Malmö

Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna har just beslutat att Malmö ska vara en delat stad i demokratiska termer.

Under dagens kommunfullmäktige beslutades det att Malmö ska delas i två valkretsar istället för bara en, som är utgångspunkten i nya vallagen.

Beslutet innebär att Malmöbornas röster får olika värde beroende på var i staden de bor, samt att mindre partier får svårare att komma in i kommunfullmäktige då spärren blir tre procent istället för två procent.

Centerpartiets gruppledare, Niels Paarup-Petersen kommenterar beslutet:
- Att Socialdemokraterna tar Sverigedemokraterna i handen och röstar för en delning av Malmö är helt otroligt. Man har pratat om "Hela Malmö" år efter år men röstar för den precisa motsatsen, säger Niels Paarup-Petersen.

- Orsaken till att S röstar emot att Malmö kan samlas i en valkrets är så klart att man hoppas kunna hålla ute de små borgerliga partierna och därmed behålla makten. Man må prata mycket om demokrati och om att inkludera hela Malmö, men partiboken är tydligen tyngre än värderingarna, säger Niels Paarup-Petersen.

- I Centerpartiet har vi varit tydliga med att vi inte vill bygga ett styre efter valet på SDs röster. Jag kan konstatera att det däremot för Katrin Stjernfeldt-Jammeh och övriga S i Malmö är helt rimligt att rösta med SD om det kan ge en själv mer makt, avslutar Niels Paarup-Petersen.