Malmös skolor sviker de svagaste barnen

Lärarförbundet har precis publicerat sin årliga ranking ”Bästa skolkommunen”. Resultaten för Malmö visar än en gång att Malmös skolor inte lyckas med sitt uppdrag att få eleverna att klara skolan.

- När man tittar på andelen elever som får godkänd i alla ämnen i årskurs 9 och tar hänsyn till sociala förutsättningar så ligger Malmö bland de absolut sämsta i landet. Vi lyckas inte lyfta de elever som har det svårast. Det är i skolorna grunden för utanförskapet i Malmö byggs. Och det byggs bara på år efter år, säger Niels Paarup-Petersen, gruppledare för Centerpartiet i Malmö.

- Jag bryr mig inte särskilt mycket om vilket nummer Malmö ligger i en ranking. Det jag bryr mig om är att Malmös barn inte får verktygen att bygga sig en framtid för att skolorna inte levererar.

- Det rödgröna styret försöker gång på gång att sälja historien om att det går framåt i Malmös skolor. Men verkligheten är att vi är bland Sveriges sämsta kommuner på att leverera resultat. Socialdemokraterna som leder staden och har ansvaret för våra skolor sviker barnen när de fokuserar på att lyfta sig själv framför att lyfta skolresultaten, säger Niels Paarup-Petersen.

- Att skylla på förutsättningarna i Malmö funkar inte. Södertälje är bland de bästa kommunerna i Sverige på att leverera skolresultat utifrån förutsättningarna, Malmö är en av de sämsta. Socialdemokraterna måste sluta lägga skulden för sitt misslyckande på Malmös befolkning.

- Vi måste sluta med politiska pekfingrar i skolorna och börja mäta det som räknas - nämligen resultaten. Det är dags att ställa större krav och att ge större ansvar till rektorerna. Levererar man inte resultat ska man inte vara kvar, avslutar Niels Paarup-Petersen.

Här kan du se hela skolrankingen.