Centerpartiet Malmö på Pride House

Under Malmö Pride höll Centerpartiets gruppledare Charlotte Bossen ett föredrag på Pride House på ämnena HBTQ-flyktingar, transrättigheter, familjebildning och hedersvåld.

Föreläsningen utgick både ifrån vad politikernas ansvar är i dessa frågor och vilka åtgärder som behövs göras för att skapa ett mer öppet och inkluderande samhälle. Det finns mycket kvar att göra för att alla ska känna sig säkra och leva helt på sina egna villkor i Sverige. Men ambitionen finns där och vi kommer aldrig sluta ta kampen för människors friheter.

Pride är en folkfest som firar kärlek och tolerans, men de utmaningar som finns kvar ska aldrig glömmas även om Sverige har kommit långt.

- Fördomar, hat och slutenhet är en del av många HBTQ-personers vardag. Vi slår oss ofta för bröstet i Sverige, och säger att vi kommit långt. Det har vi. Vårt land är ett av de mest öppna, jämställda och inkluderande länderna i världen. När man är världsledande i något så är det lätt att man lutar sig lite tillbaka. Tänker att vi är ju redan så bra. Men det är vi inte. Vi har en lång bit kvar, säger Charlotte Bossen.