Demokratin har förlorat i delar av Malmö

Polis Yttre ringvägen Malmö  Foto: News Öresund/Johan Wessman

Foto: News Öresund/Johan Wessman

Centerpartiet i Malmös riksdagsledamot Niels Paarup-Petersen skriver i Dagens Samhälle om Malmös utmaningar med gängkriminalitet och hotet mot Sveriges demokratiska system.

- Ännu ett mord i Malmö. Folk är förbannade. Jag med. Om man inte blir förbannad och ledsen när en människa avrättas på öppen gata är man inte helt normalt funtad. När det dessutom handlar om en mamma som går med sitt lilla barn i famnen blir det närmast ofattbart. Och känslan av maktlöshet och frustration tränger genom hela kroppen, skriver Niels Paarup Petersen (C).

- Det finns ingen lätt lösning. Och detta mord lär inte bli det sista. Hur mycket vi än hade velat det. För det vi står inför är inte en enskild mördare. Vi står inför en kriminalitet som trängt in sig i alla delar av samhället i stora delar av Malmö.

Stora insatser krävs för att vi ska vända den negativa trenden, med ökad tillsyn ifrån Skatteverket för att stoppa att pengar flödar in till kriminella organisationer, bättre vittnesskydd, stöd för skolor i proaktivt syfte samt mer resurser till tullen och polisen.

- Det demokratiska systemet har förlorat slaget i delar av Malmö. Det är dags att inse det och se till att vinna kriget, skriver Niels Paarup-Petersen.

Läs artikeln i Dagens samhälle.