Budget 2022: Malmö kan bättre!

Gruppledare Anton Sauer höll inledningstalet för Centerpartiet i den allmänpolitiska debatten under kommunfullmäktiges första dag för att anta budgeten för 2022. Centerpartiets

"Tack fru ordförande,

Malmö är en fantastiskt stad. Malmö är min barndomsstad. Malmö är en stad i världen med världskända krögare, en global spelindustri och MFF. Malmö är även det nära samhället med levande stadsdelar, småföretagare och lokalt kulturskapande.

Att röra sig genom Malmö är en resa genom världar, att strosa på Rosengårdcentrum och titta mot Yallatrappan där kvinnor i kollektiv bygger en bättre framtid för sig och sina nära. Eller gå in på den lokala pizzerian som drivs av en småföretagare som skapar arbetstillfällen. Sen är det lätt att cykla därifrån till Möllevångstorget där grönsakshandlare, barer och butiker med allt från kläder och inredning till spännande livsmedel blandas till en levande stadsdel med spännande möten. Eller att ta bussen till Limhamns Centrum och promenera ner till Sibbarp och ta del av den friska luften.

Jag förstår att detta tal låter som en hyllning och för dem som lyssnar kanske det låter konstigt att en oppositionspolitiker fokuserar på det som är bra med staden. Jag tycker dock det är viktigt att lyfta det som är bra med staden. För allt för ofta utmålas Malmö som en stad som bara består av arbetslöshet och skjutningar. Det stämmer att där finns utmaningar, det stämmer att det finns områden där Malmö skulle kunna bättre.

Bor man som jag på Dalaplan där luftföroreningarna är så stora att jag och min sambo hade fått flytta om vi skulle välja att skaffa barn, då luften är så skitig att fostret skulle kunna ta skada. Här skulle Malmö kunna göra bättre!

Eller att staden fortfarande är segregerad, där stadens centrum är ljus och färgglad medan vi har stadsdelar där den grå betongen är det enda som är mer grått än vardagen. Här skulle Malmö kunna göra bättre!

Eller att där finns äldre i vår stad som inte vet om de kommer få den behandlingen de behöver eller ens om de kommer få hjälp att komma utanför sitt boende, här kan Malmö göra bättre.

Eller att där finns pojkar som inte vågar bära kippa eller flickor som vet om att deras slöja kommer bidra till hat och hot. Här kan malmö göra bättre!

Eller att där finns mammor i staden som önskar sin son en trevlig dag på morgonen och som på kvällen får ett samtal om att sonen är skjuten. Här kan Malmö göra bättre!

Eller att vi har barn i staden helt utan förebilder, där otrygghet råder inom hemmets fyra väggar. Där Pappa slår Mamma och gatan är det enda stället som ger en andrum. Här skulle Malmö kunna göra bättre!

Men efter att ha konstaterat detta kan jag bara säga en sak. Malmö kan bättre! Malmö ska inte vara något annat än Malmö men Malmö ska byggas starkare. Malmö ska byggas på mångfald, företagsanda och gemenskap för det är fundamentet i staden och det bästa sättet att sättet att ta staden in i framtiden är på en stadig grund.

Malmö kan bli Sveriges bästa stad att driva företag i. Centerpartiets vision är att vi ska ta tillvara på den företagsanda som finns i staden och hjälpa företagen att hitta rätt i den byråkratiska djungeln och avlasta företagarna från avgifter och när detta är nödvändigt.

Malmö kan bli Sveriges grönaste stad, en stad där vi både lockar green-tech företag, planerar för gröna trafikslag och både bygger grönt och har gröna tak.

Malmö kan bli Sveriges nästa kulturhuvudstad där vi genom ett nytt konstmuseum tar tillvara på stadens kulturskatter, där vi skapar utrymme för den fria kulturen och ger kraft till fler av stadens invånare att bli kulturskapare.

Malmö kan bli allt detta och mycket mer, för Malmö är redan så mycket. Malmö är staden jag föddes i, staden jag lever i och det kommer också bli staden jag lever mina sista år i. Med Centerpartiets budget vill vi ge alla Malmöborna den möjlighet att bygga ett bra liv som jag har fått. Med Centerpartiets budget ger vi kraft till varje Malmöbo att bygga sitt eget liv. Och med Centerpartiets budget är Malmö redo att bli en halvmiljonstad där fler människor får ta del av allt det fantastiska Malmö har att erbjuda.

Med detta fru ordförande vill jag yrka bifall till Centerpartiets budgetreservation"

Gruppledare Anton Sauers tal i den allmänpolitiska debatten.
17 november 2021