Symbolpolitik eller effektiva lösningnar?

Martin Molin, ersättare kommunstyrelsen tillika 2e vice ordförande Stadsbyggnadsnämnden
Bild: Hedvig Listrup

Socialdemokraterna prioriterar symbolpolitik och hårda tag framför fungerande lösningar för problem med elscootrar i Malmö" säger ersättare i Kommunstyrelsen Martin Molin.

Socialdemokraterna tar hellre till hårda tag än konstruktiva lösningar för att lösa problemen runt elscootrar. Det förslag som presenteras riskerar dock att leda till fler fordon i centrala Malmö och ökade problem. Förslaget liknar det som presenterades i Oslo tidigare i år med ett maxtak på antal fordon. Där fick man dra tillbaka förslaget eftersom det fick motsatt effekt när alla företag ville ha sina scootrar i centrum, med ökad trängsel som följd.

Den stad som varit mest framgångsrik gällande elscootrar är Paris, där man arbetat målinriktat tillsammans med aktörerna. Med upphandling av tjänsten och parkeringszoner i varje korsning med cirka 150 meters avstånd har man lyckats bibehålla funktionen men minimera de negativa konsekvenserna. De framgångsrika lösningarna från Paris avfärdas dock av Socialdemokraterna, som verkar föredra hård retorik framför konstruktiva lösningar

Den lösning som Socialdemokraterna presenterar kan också verkställas först om två år. Vi i Centerparitet är övertygade om att kommunen kan finna lösningar i dialog med branschen mycket tidigare än så. Centerpartiet vill se att Malmös styrande partier tillsammans med aktörerna samtalar för att hitta långsiktiga lösningar för hållbar mikromobilitet i Malmö. Så säkerställer vi också att branschen får utrymme att utvecklas i sitt sociala liksom miljömässiga hållbarhetsarbete.