Energi för framtiden

Bild

Centerpartiets mål är att Sveriges energisystem ska vara helt förnybart år 2040. För att nå det mål krävs att vi i Skåne tar vårt ansvar för att energieffektivisera och nyttja flera olika förnybara energislag, i både liten och stor skala.

I Skåne finns mycket goda förutsättningar att ligga i framkant när det gäller en miljö- och klimatneutral energi. För oss i Centerpartiet löses inte morgondagens utmaningar med gårdagens teknik. Vi väljer istället att titta framåt, mot förnybara energikällor som kan nyttjas av såväl privatpersoner som företag och offentliga verksamheter.

Centerpartiet i Skåne vill att:

• Utbyggnad av stamnätet prioriteras så att en god elförsörjning kan garanteras till förmån för ökad elektrifiering och hållbara transporter.
  • Fler möjligheter till utveckling av havsbaserad vindkraft skapas genom att befintliga regelverk och planeringshinder ses över.
  • Regionens verksamheter ska försörjas med enbart förnybar och återvunnen energi.
  • Regionen energieffektiviserar sina verksamheter.
  • Arbeta för ökad energieffektivitet och skånsk produktion av förnybar energi, så som biogas, ökar.
  • Andelen förnybar energi producerad i södra Sverige ökar.
  • Regionen tar ett tydligt ledarskap i form av handlingsplaner som stödjer initiativ och utveckling, inom civilsamhället, företag och bland medborgare, för en miljö- och klimatneutral energi i regionen

Bli medlem i Centerpartiet