Från framgång till förfall

I N S Ä N D A R E

Svalövs Kommun- från framgång till förfall?

Nuförtiden är det mer regel än undantag att det är svarta, negativa rubriker om Svalövs kommun, då man slår upp morgontidningarna.

Dessa rubriker har rört sektorschef för vård- och omsorg, enhetschefer, strateger, kulturchef, en äldreomsorg där våra äldre vanvårdats och nu senast - sektorschef för område bildning ,Hans Dahlqvist.

Och som alltid är frågorna många och svaren få, om inte obefintliga.

Vi i Centerpartiet har hela tiden krävt svar, men kommunledningen med kommunalrådet Teddy Nilsson (SD) i spetsen, väljer gång på gång att lägga locket på. De svar vi får är att det är fel på än den ena medarbetaren, än den andra och man lutar sig mot att personärenden är sekretessbelagda. Man måste ändå ställa den oundvikliga frågan - kan det vara så att det faktiskt är precis tvärtom?

Vi har länge påtalat den tystnadskultur som råder inom organisationen och det har utkristalliserat sig mer och mer att det nog är precis så det faktiskt är. Medarbetare som har avvikande åsikt än kommunledningen tycks bli obekväma och får lämna sina tjänster med omedelbar verkan. Det är flera f.d. medarbetare som vittnar om kommunledningens lögner, förtal och smutskastning. Och många är de medarbetare som fortfarande arbetar kvar som av rädsla att bli av med sitt jobb inte vågar stå emot och säga sin mening. Att ha en organisation med denna personalpolitik är riktigt, riktigt illa.

Som oppositionsparti kan vi bara fortsätta ifrågasätta och uppmana till externa granskningar genom hela vägen i organisationen. Det har vi fått mängder av kritik för av kommunledningen under den senaste mandatperioden. Men nu börjar även andra röster höras, folk börjar träda fram och vittna om en osund arbetsmiljö.

Är det detta Svalövs kommuns invånare ska behöva acceptera? En kommunledning som har svårt för att skilja på rätt och fel, på sanning och osanning och som aldrig svarar på frågor?

Det tycker inte vi och därför kommer vi att fortsätta att kräva en extern granskning av ovannämnda processer. Har man ingenting att dölja, behöver man inte heller oroa sig för en sådan, utan snarare välkomna densamma, om man är det minsta intresserad av att lösa de problem som finns. Centerpartiet vill ha öppenhet, tillit och förtroende som ledord. Inget av detta finns idag.

Den 11 september är det val. Då är det dags för förändring i Svalövs kommun.

För våra kommuninvånares bästa. För våra medarbetares bästa. För Svalövs kommuns bästa.

Annelie Johnsson, Ordförande

Marie Irbladh, Gruppledare