Besök på Vara hästsportklubb 25 April 2018

Centerpartiet besökte på onsdagen den 25 April 2018 Vara Hästsportklubb som engagerar många i Vara kommun. På anläggningen finns det plats för cirka 20 ridskolehästar och ponnyer. Där träffade vi ledare och medlemmar och fick mycket information kring anläggningen och deras ambitioner.
Vara hästsportsklubbs hemsida, http://www.vorf.n.nu/

Vara Hästsportsklubbs Vision

På anläggningen vill Vara Hästsportklubb bedriva en föredömlig verksamhet för ridsporten baserad på kompetens och kvalitet. Del av den verksamheten är en ridskola för alla med en bred barn och ungdomsverksamhet samt en utvecklad verksamhet för ryttare med funktionsnedsättning. Ridskoleverksamheten skall baseras på ett respektfullt bemötande och individanpassade lösningar som tillsammans med en bred kompetens och ett välutbildat hästmaterial skall vara ett föredöme inom ridsporten. Föreningen välkomnar alla ryttare oavsett ålder och mål med sin ridning.

Tävlingar ska hållas i grenar kopplade till Svenska Ridsportförbundet. Ledord inom tävlingsverksamheten skall vara bemötande, säkerhet samt prestation framför resultat. Vi vill bedriva en tävlingsverksamhetsom med välorganiserade tävlingar på banor med bra underlag. För att öka bredden inom ridsporten i Vara kommun kommer Vara Hästsportklubb att arbeta aktivt för att koppla andra föreningar och verksamheter till anläggningen.