En röst för systerskap i EU

Annie Lööf ledde Centerpartiet tydligt i värderingsvalet 2018.

"I valet 2018 gav Centerrörelsen röst åt jämställdhetsfrågorna och stod stadigt upp mot de krafter som ville inskränka kvinnors fri- och rättigheter", skriver Stora Malms Centerkvinnor genom Inger Fredriksson, i en insändare införd i Katrineholms-Kuriren.

I maj ska vi rösta fram Sveriges representanter i Europaparlamentet. EU-samarbetet är viktigare idag än på mycket länge. Behovet av en stark gemenskap, byggt på samarbete, samförstånd och frihet, är stort. I takt med att auktoritära, nationalistiska och populistiska krafter sveper över världen, krafter som vill inskränka kvinnors fri- och rättigheter, måste EU visa att en annan väg är möjlig.

Varje dag är Centerkvinnorna en viktig lokal kraft för jämställdhet. Men i den valrörelse som väntar vill vi visa att vårt systerskap inte känner några landsgränser. Alla kvinnor har rätt till sin egen kropp och vi kommer att kämpa för de kvinnor som bor i länder, där aborträtten är hotad. Centerkvinnorna kommer att synliggöra för de svenska väljarna hur trafficking skördar nya offer varje dag och sätta fingret på att Europas medlemsländer måste intensifiera samarbetet för att komma åt denna organiserade brottslighet.

I valrörelsen fram till valdagen 26 maj ska vi Centerkvinnor lyfta jämställdhetsfrågorna högt upp på den europeiska agendan. Vi vet också att vi har starka krafter i våra toppkandidater Fredrick Federley, idag Europaparlamentariker, och Abir Al Sahlani, riksdagsledamot, som kommer att föra frågorna fortsatt framåt.

För Centerkvinnorna i Stora Malm

Inger Fredriksson