Skapa strategi för bättre NPF-stöd
%20(2)%20Ingela%20Wallace%202.jpg)
I grundskolan har elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) tillgång till extra anpassningar. Detta saknas vid övergången till gymnasiet.
Det borde därför införas en strategi för hur dessa elever kan få ett fortsatt stöd, anser Centerpartiets Ingela Wallace i en motion till kommunfullmäktige.
I grundskolan har elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) tillgång till extra anpassningar för att de ska kunna tillgodogöra sig undervisningen. Anpassningarna kan till exempel bestå av anpassade lärmiljöer, ökat mentorsstöd, anpassade läromedel.
I vissa fall kan eleverna få möjlighet till särskilt stöd i form av särskild undervisningsgrupp och anpassad studiegång eller stöd av elevhandledare, allt i syfte för att eleverna ska kunna tillgodogöra sig undervisningen och ha möjlighet att nå betyg och söka det gymnasieprogram man önskar. Men när dessa elever övergår till gymnasieskolan uteblir stödinsatserna. Även om de ämnesmässiga förmågorna finns, blir de stora klasserna och bristen på stöd skäl till att det blir svårt att påbörja- än mindre att slutföra- en gymnasieutbildning.
Skolverket understryker i sina riktlinjer att skolor ska erbjuda en tillgänglig lärmiljö där undervisningen anpassas efter elevernas behov – inte tvärtom. Detta gäller även gymnasieskolan.
Jag vet att representanter från kommunen har besökt gymnasieskolor som arbetar aktivt med NPF-anpassningar. Det har också inrättats ett Lärcentra i biblioteket på Duveholmsskolan där elever kan arbeta i en lugn studiemiljö.
Det är viktiga första steg men nu undrar jag hur gymnasieskolan i Katrineholm går vidare med detta arbete.
Mot bakgrund av detta yrkar jag:
Att Bildningsförvaltningen utformar en långsiktig strategi för hur gymnasieskolan i Katrineholm ska kunna tillgodose behoven hos elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), så att fler ges möjlighet att lyckas med sin gymnasieutbildning.
Ingela Wallace (C)

