2305 Skolriksdagen

Bild

I rollen som bildningsnämndens 2:e vice ordföranden fick jag förmånen att delta på Skolriksdag, ett evenemang som arrangeras av SKR och som vänder sig till skolledare och politiker och som ägde rum 8-9 maj på Waterfront i Stockholm.

Madelaine Jakobsson (C), ordförande i beredningen för utbildningsfrågor, SKR, var en av inledningstalarna tillsammans med skolminister Lotta Edholm samt SKRs ordförande och vd. Under de två dagarna gavs det möjlighet till att förkovra sig på olika seminarium som alla behandlade dagens skola utifrån olika aspekter. Det är ju många utmaningar som skolan står inför som till exempel den dalande läsförmågan, psykisk ohälsa hos elever och kompetensförsörjning. Den avslutande programpunkten för politiker var vikt åt att träffas i respektive parti och vi centerpartister att fick möjlighet att lämna förslag till partiets kommande skolpolitiska program. Här gästspelade också Muharrem Demirok och levererade ett inspirerande tal som gav raka besked om Centerpartiets skolpolitik. Även om Skolriksdagen i sin helhet var en givande och sympatisk upplevelse så var träffen med Centerpartisterna höjdpunkten. Det måste vara något lurt med opinionssiffrorna. Hur kan man inte sympatisera med Centerpartiet?!

Med vänliga hälsningar,

Ingela Wallace

P S Den 29 maj kommer jag att delta på en uppföljning av seminariet kring Centerpartiets skolpolitiska program. Om du vill framföra idéer kring det så är du välkommen att mejla mig D S.

Bli medlem i Centerpartiet