Fjärrundervisning ger nytta för landsbygden

DEBATT. Sveriges lands- och glesbygd behöver en livskraftig skola. En skola där alla får en likvärdig utbildning av hög kvalitet. Var i landet du bor eller vilken bakgrund du har, ska inte spela någon roll för dina förutsättningar att lyckas. Tack vare Centerpartiet får skolorna på landsbygden nu nya möjligheter att stärka undervisningen med fjärrundervisning.
Skolan är ofta navet på lands- och glesbygden. Men bristen på lärare i allmänhet och behöriga lärare i synnerhet, är tyvärr ett stort problem. Att stärka kvalitén och öka likvärdigheten har hög prioritet för Centerpartiet. Genom fjärrundervisning kan kompetens delas över hela landet och lärare kan fördela sin tjänst på flera skolor, utan att dagligen behöva åka mellan olika skolor. Det sparar tid och ger fler tillgång till de bästa lärarna.
Tack vare digitaliseringen kan vi nu ge elever på lands- och glesbygden en kvalitativ fjärrundervisning. Det är ett naturligt steg inom svensk utbildning som gör det möjligt för en duktig lärare att undervisa elever som finns på en annan skola. Undervisningen sker digitalt med en handledare på plats på skolan. På det sättet kan skolor som har svårt att få behöriga eller erfarna lärare ändå få tillgång till just en sådan. Det höjer kvaliteten på undervisningen.
Fjärrundervisningen är alltså värdefull för lands- och glesbygdsskolorna. Men den är också avgörande för nyanlända elevers tillgång till modersmålslärare och studiehandledare och för skolor i utsatta områden i storstäderna. Genom fjärrundervisning kan skickliga och kompetenta lärare på såväl lands- och glesbygden som i storstadsregionerna nu nå fler elever.
För oss är det viktigt att varje elev blir mött där den står. Den som inte har lika lätt att lära ska få hjälp och stöd att utveckla sina kunskaper. Den som har lätt för sig ska få utmaningar och stöd att fortsätta utvecklas. Oavsett var i Sverige man bor.
Centerpartiet ser fjärrundervisningen som ett viktigt komplement för lands- och glesbygdsskolornas utveckling. Därför har Centerpartiet kämpat för att öka möjligheterna till fjärrundervisning. I och med Januariavtalet har vi nu lyckats ta svensk skola ännu ett steg framåt.
Martina Hallström (C), kommunalråd Nyköping
Anders Eriksson (C), ordförande barn- och ungdomsnämnden Nyköping
Fredrik Christensson (C), riksdagsledamot Västra Götaland och utbildningspolitisk talesperson
Niels Paarup-Petersen (C), riksdagsledamot Malmö
Martina Johansson (C), riksdagsledamot Sörmland