Rudboda - Elfvik - Askrike

Vi är det lokala partiet i din stadsdel! Vi finns nära dig och vill lyssna på dina förslag. Vi tycker det är helt fel att majoriteten struntat i att inkludera de boende i planerna för utvecklingen av Rudboda torg.

Har du synpunkter på vad vi ska driva för frågor i Rudboda, Elfvik eller Askrike? Skriv till våra kontaktpersoner!

sol-has-bg sol-light-text

Vi vill:

• Utveckla Rudboda torg med vacker bebyggelse, grönska och mer närservice. Vi vill förutom större matbutik även se
    kvartersrestaurang/kafé med co-workingdel. Att ingen dialog förts med Rudbodaborna före anbudstävling duger inte.
  • Skydda vår vackra natur, bland annat genom att inkludera Elfviksskogen i naturreservatet.
  • Sätta upp laddstolpar i våra stadsdelar.
  • Skapa havsbastu på norra ön, för mer bad året om.

Dina kontaktpersoner i Rudboda/Elfvik/Askrike

Gabor Sebastiani, Rudboda
Mejla Gabor

"Rudboda är fantastiskt barnvänligt. Det bästa av både landet och staden."

Lotta Morger, Kyrkviken
Mejla Lotta

"Rudboda är så fint att jag snart byter Kyrkviken mot Lojobacken."

Scott Moore, Yttringe
Mejla Scott

"Det bästa med Rudboda? Ingen trafik och snabbt in till stan! Alla bor på samma gatan och vi ses på ICA. Närheten till skog och strand. Omringad av bästa delen av Lidingöloppet."

Helene Strömqvist, Rudboda
Mejla Helene

"Jag trivs i Rudboda för att det är nära till stan (jag cyklar in på 30 min), det är nära till naturen (för att t.ex. plocka blåbär eller ta en löptur) och det är trevliga grannar!"

Krister Forsberg, Rudboda
Mejla Krister

"Närheten till en fantastisk natur är något jag älskar med Rudboda"

Rudboda, från medeltid till 70-tal

Teckning från 1816 av Hustegaholm, (bild Lidingö museum).

Rudboda omnämns för första gången i skrift under slutet av 1300-talet, men fornlämningar visar att området varit bebott sedan yngre järnåldern. På Hustegaholm stod tidigare Hustegagård men som nu sedan länge är försvunnen. Här tillverkades under tidigt 1800-tal stearinljus, vilket är att betrakta som Lidingös första industri.

var fram tills 1960-talet koncentrerad till Kyrkvikens norra strand men under Lidingös kraftiga tillväxt under 60- och 70-talet bebyggdes även andra delar av Rudboda. Rad- och kedjehus restes då längs med områdets höjder men även i Lojo, som fått sitt namn efter Lidingös vänort i Finland.

Bli medlem i Centerpartiet