Centern Möter: Hersby förskola

På Hersby förskola arbetar Louise Morten, som i år vann pris som årets pedagog på Lidingö. Genom framgångsrika satsningar som hon och förskolan gjort på läsförståelse genom ”Läslyftet i förskolan”, har man nått goda resultat i ökad läsförståelse för barnen. Men verksamheten märker också tydligt av den frusna skolpengen.

Ett stenkast från centrum kliver vi in på Hersby förskola, som huserar i flera byggnader i klassisk 70-talsstil. Här finns stora ytor för utomhuslek för barnen. Vi träffar Marie Öhman, som är rektor på Hersby förskola och som har arbetat som chef på förskolor på Lidingö i 30 år. Med sig har hon också Louise Morten, som just vunnit Lidingö stads pris för årets pedagog.

Marie berättar för oss om ”Läslyftet”, en satsning som Louise drivit sedan en tid tillbaka. Det är en satsning som Skolverket betalar ut till förskolor för att utveckla språkkunskaper. Förut lästes det mest för att fördriva tid, berättar Louise. Efter Läslyftet ligger mer fokus i läsandet på kunskapsutveckling – att det här är ett ord, det här är en mening, ett långt och ett kort ord. Det har lett till god kunskapsutveckling och mycket positiva resultat bland barnen. Idag handleder Louise andra förskollärare i Lidingö stad inom ett läslyftsnätverk, för att sprida sina goda erfarenheter vidare. Det är inte svårt att förstå varför hon blev utsedd till årets pedagog!

Tyvärr är det tydligt att den frusna skolpengen påverkat förskolans verksamhet. Redan i fjol var det svårt att få ihop ekonomin. När det blev tydligt att skolpengen inte skulle höjas stod förskolan inför valet att antingen säga upp personal eller ta in fler barn. Man valde då att göra det senare. Det är uppenbart att detta får konsekvenser för verksamheten, eftersom varje pedagog kan lägga mindre tid på varje barn.

Centerpartiet yrkade i sitt budgetförslag på höjd förskolepeng med två procent, motsvarande 6,6 miljoner kronor. Tyvärr vann inte vår budget i omröstningen.

Trots de svårigheter som den frusna skolpengen innebär fortsätter pedagogerna att outtröttligt arbeta på för att ta hand om Lidingös barn och ge dem en god personlig utveckling. Vi tackar stort för deras hårda arbete, att vi fick komma på besök och lära oss om deras verksamhet, och riktar återigen ett stort grattis till Louise!

Läs mer om spännande möten här.