Enklare att parkera på Näset – Tack vare Centern!

Efter träget och hårt arbete har Centerpartiet övertygat den styrande majoriteten på Lidingö om att boendeparkering även ska gälla på Näset. Förhoppningarna är att det ska lösa de problem som funnits sedan supercykelbanan anlades, menar partiet.

Sedan en tid tillbaka har Lidingö stad haft igång ett försök med boendeparkering i tre olika stadsdelar på ön – Torsvik, Baggeby och Bodal. Syftet har varit att göra det enklare för boende i stadsdelarna att hitta parkeringsplatser nära sina hem. Centerpartiet har drivit på i teknik- och fastighetsnämnden för att även Näset ska ingå. Fredrik Wesslund (C) kommenterar:

”Det har varit ett stort problem för många boende på Näset att hitta parkeringsplatser sedan Lidingös styrande majoritet drev igenom supercykelbanan. Den tog bort massvis med parkeringsplatser, trots att det redan fanns en befintlig cykelbana. Vi var kritiska mot den redan för flera år sedan, och har lyft parkeringssvårigheterna på Näset sedan dess. För oss har det varit väldigt viktigt att även Näset skulle omfattas av boendeparkering, så vi är väldigt glada att man hörsammade oss.”

Enligt förvaltningen kommer systemet att innebära att boende på Näset och de övriga stadsdelarna får parkera sina bilar sju dagar i sträck. Tanken är att det ska börja gälla från och med februari 2021. Fredrik fortsätter:

”Med boendeparkering kommer vi att se en stor förändring i gatubilden. Vi kommer att se en minskning av både utlandsregistrerade och avställda fordon. Långtidsparkering av bilar från andra kommuner kommer även det försvinna. Vardagen förenklas för Näsetborna, och det blir även lättare för närservice och hemtjänst att utföra sina jobb när de inte behöver lägga lika lång tid på att hitta parkeringsplatser. Nu slipper du också flytta på bilen när du är sjuk eller bortrest, vilket är extra bra i dessa tider. Detta är verkligen en oerhörd förbättring av parkeringssituationen på Näset.”