Klimatpolitik i praktiken: Fler solceller i Salem

Har du solceller där du bor? Antalet anslutna solcellsanläggningar i hela Salem har ökat från 8 till 69 på fem år. Solenergi har en enorm potential för privatpersoner, företag och offentlig verksamhet. Och vi vill mer.

Solceller på kommunens byggnader

Centerpartiet i Salem föreslog 2018 att kommunen skulle sätta upp solceller på sina egna byggnader, som skolor och äldreboendenden, vid renoveringar och nybyggen. Det resulterade i en solcellsstrategi – som konkret innebär att kommunen alltid ska pröva om det är möjligt med solceller när kommunen renoverar eller bygger nytt. Bland annat blir det solceller på den nya skolan Fågelsångens idrottshall. Det är lokal klimatpolitik i praktiken! Och ett uppfyllt vallöfte!

Centerpartiet föreslog att kommunen skulle sätta upp solceller på sina egna byggnader. Det resulterade i en solcellsstrategi.

Billigare producera egen el hemma

Centerpartiet har redan drivit igenom det gröna avdraget så att fler ska ha råd att också sätta upp solceller hemma. För att se till att produktionen i Sverige kommer i gång på riktigt vill Centerpartiet även slopa skatten för egenanvändning av solel. Idag finns ett skatteundantag för viss egenproducerad el, men eftersom undantaget har ett tak är konsekvensen att för få investeringar görs.

– Vi behöver betydligt mer el i den gröna omställningen. Många vill vara med och bidra, då måste vi göra det enklare och billigare att välja klimatsmarta lösningar och producera sin egen el, säger partiledare Annie Lööf.

*Källa: Energimyndigheten

Var med och påverka i Salem!

Bli medlem i Centerpartiet! Ju fler vi är desto mer kan vi påverka. Läs mer på länken eller Swisha 150 kr till 123 421 85 33 tillsammans med personnummer och mejladress.